Pahaa sanottavaa en Syvästä Joesta keksi!

8.12.2003 21:08

Alkuperäinen nimi:Deliverance
Valmistusvuosi:1972

Ohhoh! Olipa leffa… odotin ihan ok actionjännäriä, mutta mitäs sain… loistavan jännitysdraaman! Ja spoilerivaroitus: Seuraava kappale sisältää tärkeän juonipaljastuksen, joten jos et ole nähnyt leffaa, suosittelen hyppäämään suoraan kolmanteen kappaleeseen.

Neljä kaupunkilaismiestä lähtee kanoottimatkalle erämaahan. Siellä, ensimmäisen yön jälkeen miehet ajautuvat erilleen, kahden porukoissa. Toinen kahden porukka törmää haulikolla aseistautuneisiin homoseksuaalivuoristolaisjuntteihin, jotka sitovat toisen miehen puuhun ja raiskaavat toisen. Sopivasti toiset kaksi kaupunkilaista saapuvat paikalle ja pelastavat kumppaninsa, mutta toinen vuoristolainen pakenee, ja alkaa vainoamaan retkeilijöitä… Tänä viikonloppuna ei pelattu golfia.

John Boorman ohjaa hyvin, ja näyttelijät ovat loistavia. Vanha yrmy Reiska Reynoldskin vetää kunnon roolin! Hienon kässärin työsti James Dickey, oman romaaninsa pohjalta. Mitään pahaa sanottavaa en Syvästä Joesta keksi. Se on rankka, ei siis coolilla tavalla ”rankka” vaan oikeasti rankka, väkivaltainen ja jännittävä selviytymisdraama.

Suosittelen kaikille hyvien draamojen ja jännäreiden ystäville. Myös toiminta ja ehkä jopa kauhufanitkin, vaikkei leffa pelottava olekaan, ovat varmasti tyytyväisiä…

Ja banjokohtaus on legenda!

Arvosteltu: 08.12.2003