Onnistuu rikoselokuvana mainiosti, ja on oman lajinsa ehdotonta kärkeä.

12.5.2008 19:54

Alkuperäinen nimi:An Innocent Man
Valmistusvuosi:1989

Löysin videohyllystäni elokuvan, nimeltään Syytön mies. Sitä tähdittää Magnum P.I. -televisiosarjasta tuttu Tom Selleck. Olen aina pitänyt hänen roolistaan kyseisessä sarjassa, ja mietin kuinka Tom selviää elokuvaroolista.

Jimmie Rainwood (Selleck) on tavallinen mies. Hän on naimisissa ja hänellä on hyvä työpaikka. Jimmie nauttii elämästään suuresti. Kuitenkin eräänä päivänä kaksi poliisietsivää erehtyy luulemaan Jimmietä huumediileriksi. Poliisikaksikko huomaa erehdyksensä, jonka seurauksena he lavastavat Jimmien syylliseksi. Hän saa kuuden vuoden vankilatuomion, ja hänet passitetaan pahamaineiseen vankilaan.
Jimmien vaimo (Robins) yrittää saada miehensä vapaaksi keinolla millä hyvänsä, mutta siinä onnistumatta. Jimmie joutuu vankilassa jengin urhiksi, mutta sopeutumaan häntä auttaa linnakundi Virgil Cane (Abraham) -niminen mies. Vankila muuttaa Jimmien agressiiviseksi, joka on paha enne. Jimmie on syytön mies, ja hän haluaa päästä pois linnasta – keinolla millä hyvänsä.

Syytön mies onnistuu rikoselokuvana mainiosti, ja on oman lajinsa ehdotonta kärkeä. Pienoisista ennakkoluuloista huolimatta Tom Selleck suorittaa roolinsa mainiolla tavalla pitämällä oman viileän olemuksensa tallella. Muita näyttelijöitä en entuudestaaan pahemmin untenut, mutta heidän näyttelemisessä ei ole valittamista. Elokuvamaailmassa pimennossa oleva Syytön mies on ohjaaja Peter Yatesin paras elokuva. Elokuva osaa koskettaa katsojaa psykologisella tavalla, ja samalla opettaa, mitä ihmisestä voi tulla varsin hankalissa olosuhteissa.

Arvosteltu: 12.05.2008