Onnistunut sekoitus mustaa komediaa, draamaa ja jännitystä.

22.6.2008 01:08

Alkuperäinen nimi:In Bruges
Valmistusvuosi:2008

Melko tuntemattoman brittiohjaaja Martin McDonaghin esikoiselokuva kertoo kahdesta palkkamurhaajasta, jotka lähetetään epäonnistuneen keikan jälkeen Bruggen pikkukaupunkiin Belgiaan. Elokuva on suomennettu ”kukkoilijat”, joka ei välttämättä kuvaa elokuvaa tarpeeksi hyvin, sillä varsinaista kukkoilua on vain muutamassa kohtauksessa.

Epätavallinen parivaljakko Ray ja Ken (Colin Farrell ja mainio Brendan Gleeson) on saanut käskyn painua Bruggeen odottelemaan soittoa pomolta. Talvinen Bruggen kaupunki on hiljainen ja idyllinen. Eipä aikaakaan kunnes parivaljakon nuorimmainen Ray kyllästyy ainaiseen odotteluun ja päättää suunnata pubiin oluelle. Pian kuivioihin astuu mm. vahvan lääkityksen alainen kääpiö, huumeita diilaava kaunis bruggelaisnainen (Poésy) ja pian Raylle ja Kenille paljastuu Brugge-reissun todellinen tarkoitus, kun parivaljakon psykoottinen pomo Harry (Ralph Fiennes) astuu kuvoihin.

Kukkoilijat – In Brugges on onnistunut sekoitus mustaa komediaa, draamaa ja jännitystä. Kukkoilijat kuitenkin poikkeaa lajityyppinsä tyypillisimmistä edustajista (mm. Snatch., Boondock Saints..) paljon, joten ennen tämän pätkän katsomista kannattaa huuhtoa kaikki ennakkoluulot ja -odotukset pöntöstä alas. Allekirjoittaneelle In Bruges oli kyllä todellinen yllättäjä. Suosittelen vilpittömästi – todellakin katsomisen arvoinen elokuva.

Arvosteltu: 22.06.2008