On e-r-i-t-t-ä-i-n mieltä piristävää nähdä se mitä me haluaisimme nähdä tapahtuvan vaalien alla.

30.10.2004 17:21

Alkuperäinen nimi:Bulworth
Valmistusvuosi:1998

Näe Senaattori Jay Bulworth(Warren Beatty) Kyllästyneenä elämään ja systeemiin hän päättää tehdä ainoan oikein asian. Hän aikoo tapattaa seuraavan viikonlopun aikana itsensä käyttäen ammattilaista. Mutta viimeisien päivien aikana hänen omatuntunsa kuplii kolmen soulia taitavan mustan neidon muodossa ja hän päättää puhua suunsa puhtaaksi.

Näin vuonna 2004 ei voisi nähdä virkistävämpää leffaa. Kun Yhdysvaltain kaikkien aikojen likaisimmat vaalit miesmuistiin ovat pikkuhiljaa päättymässä ja presidentiksi on jälleen kerran päättymässä se jolla on enemmän rahaa tai hyviä kavereita korkeissa viroissa niin on e-r-i-t-t-ä-i-n mieltä piristävää nähdä se mitä me haluaisimme nähdä tapahtuvan vaalien alla. Maailma voisi oikeastaan olla ihan oikeasti parempi paikka jos olisi J. Bulworthin kaltaisia suoraselkäisiä politiikkoja, jotka eivät pelkää sanoa miten asiat ovat.

Ohjaaja/käsikirjoittaja/pääroolin esittäjä Warren Beatty ei olisi voinut luoda nasevampaa tai hauskempaakaan käsikirjoitusta. Alun selvittelyjen jälkeen vitsiä tulee ruutuun huimalla vauhdilla eivätkä lopun tunteilut masenna menoa. Warren Beatty laukoo sellaista mielipidettä Yhdysvaltain vaalityylistä räpin voimalla, että Tupac Shakur kääntyy haudassaan. Juuri niin. Tämä leffa paras tilaisuus nähdä kuusikymppinen ukko pukeutuneena ghetto-rytkyihin ja räppäämässä. Kalpene Pikku G, vertaisesi on löytynyt!

Koko kansan Bulworth on myös kaksipiippuinen leffa. Se on joko hauska satiiri vaalisirkuksesta tai pelkkää sosialistista keekoilua. Nimittäin repliikit mitä Beatty laukoo ovat hänen omia, henkilökohtaisia mielipiteitään juuri niistä asioista. Eihän niillä vielä Marxia lähennellä, mutta kyllä jotkut saattavat vetäistä hernerokan nenuun. Allekirjoittanut kallistuu auttamattomasti ensimmäisen vaihtoehdon puolelle. Mooremainen mielipide ja varsinkin se esitetään näin hauskasti iskee kuin kaksi miljoonaa volttia!

Arvosteltu: 30.10.2004