Ohjaaja Hamrell on palauttanut kahden ensimmäisen osan synkät sävyt Beckeihin.

22.7.2004 14:09

Alkuperäinen nimi:Beck - The Money Man
Valmistusvuosi:1998

Mahtimies Gavling (Hjulström) on ollut Beckeissä taustalla. Hänen kätensä ovat olleet monessa mukana. Gunvald Larsson (Persbrandt) on tutkinut miehen elämää jo pitkään ja nyt on aika saada konna kiinni. Myös eräs homoseksuaali poliisi kuolee ja jäljet johtavat Gavlingin luo. Nyt on aika selvittää erilaiset riidat poliisien ja mahtimiehen välillä, sillä komisariot Beck (Haber) ja Larsson pistävät parastansa. Samalla Beck saa kokea, miltä tuntuu olla isoisä.

Ohjaaja Hamrell ohjaa rauhallisesti turhaa hätilöintiä välttäen. Hän luottaa koko ajan tiivistyvään jännitykseen ja katsojan paita on elokuvan loppupuolella hiestä märkä. Ei tämä mitään parasta Beckiä ole, mutta taattua jännitystä silti. Kyseessä on jo seitsemäs Beck ja taso on onnistuttu pitämään vieläkin ylhäällä, mikä on todella kunnioitettavaa. Mitään mahalaskua ei ole tapahtunutkaan missään vaiheessa tätä elokuvasarjaa.

Pientä tylsyyttä on mukana, eikä elokuva muutenkaan ole mitään trillereiden parhaimmistoa. Tämän arvokkuutta nostaa se, että ohjaaja Hamrell on palauttanut kahden ensimmäisen osan synkät sävyt Beckeihin. Nämä leffat tekevät Tukholman alamaailmasta aina niin kiehtovan paikan, ettei näitä voi koskaan ihan tuomita.

Pahiksen roolista upeasti suoriutuva Lennart Hjulström on rooliinsa juuri sopiva. Mikael Persbrandt ja Peter Haber ovat molemmat heidän poliisiroolien myötä nostaneet itsensä minun suosikkinäyttelijöiden joukkoon. Ei naispoliisi Lena Klingströmiäkään esittävä Stina Rautelin mikään huono ole, mutta hän jää aina jotenkin Mikaelin ja Peterin varjoon. Roolisuoritukset ovat siis taattua Beck-laatua.

Melkein jokaisessa Beck-tykityksessäni olen teitä kehottanut näihin tarttumaan ja niin kehotan nytkin. Näissä on vain jotain, joka iskee ja kovaa. Huumoria, draamaa ja rikostarinaa on sopivasti sekoitettu samaan keitokseen. Samalla nämä ovat aika rankkoja ja katsojaa raastavia kokemuksia, eikä kaikista herkempien katsojien näihin kannata kajota. Tämä ei kuitenkaan ole raainta Beckiä.

No, joka tapauksessa laadukas tapaus, johon kannattaa tutustua. Tähän on hyvä lopettaa.

Arvosteltu: 22.07.2004