New Moon on teinimelodraama

20.11.2009 03:27

Alkuperäinen nimi:The Twilight Saga: New Moon
Valmistusvuosi:2009

Twilightin jatko-osa New Moon jatkaa Bellan ja Edwardin epätavallista rakkaustarinaa. Mitä tapahtuu kun elämäsi rakkaus lähtee eikä koskaan aio palata tai vielä pahempaa aikoo järjestää niin kuin ei olisi koskaan ollutkaan? Suuret faniryhmät asettavat suuret paineet tälle elokuvalle, mutta toisaalta eivät loppujen lopuksi vaadi muuta kuin Robert Pattinsonin ilman paitaa. Sitä saatiin oikein olan takaa!

Ohjaajan vaihdos on selvästi nähtävissä osien välissä. Chris Weitzillä on hyvin erilainen kosketus koko tarinaan. Kyseessähän on edelleen teiniviihdeleffa, joten pakollisia vitsejä ei ole jätetty pois, mutta ei niin tarvitsekaan! Weitzin ote tuntuu olevan aikuismaisempi kuin Cathrine Hardwicken. Kun Hardwicke painotti fyysisyyteen niin Weitz henkiseen, mikä toimiikin New Moonin kohdalla paremmin.

Olen aina ollut sitä mieltä että Kristen Stewart ei ole tunnenäyttelijä. Hän on kyllä petrannut tällä osa-alueella. Sen sijaan puhumisen hän hallitsee. Puheen kautta hän onnistuu välittämään Bellan tuntemuksia, mutta pelkät ilmeet jättävät kylmiksi ja mitäänsanomattomiksi. Robert Pattinsonilta rooli ei vaadi kovinkaan paljon. Vähän paljasta pintaa ja hurmaavan hymyn, jos sitäkään. On vaikea sanoa onko tämä nuori mies lahjakas näyttelijä vai ei kun hän ei pääse näyttämään kykyjään! Taylor Lautner joka saa isomman osan tässä jatko-osassa vaikuttaa lupaavalta tapaukselta. Hän onnistuu olemaan Bellan maailman valaiseva aurinko sekä kylmä ja katkeroitunut ihmissusi.

Itse käsikirjoitus ei poikkea kirjasta juurikaan. Silti ei tule olo että kaikki 400-sivuisen kirjan asiat olisi yritetty tunkea 2 tuntiin ja 15 minuuttiin. Tärkeimmät asit löytyvät ja mukaan on pistetty hieman omia vitsejä jotka toimivat! Ajan puute tosin näkyy siinä ettei monille hyville sivuhahmoille ole saatu juurikaan tilaa. Monet Cullenin perheen jäsenistä pääsevät sanomaan tuurilla kaksi lausetta koko elokuvan aikana!

Ikävä kyllä elokuvassa on tuttu Hollywood-maku. Actionia on täytynyt lisätä katsojien mielenkiinnon ylläpitämiseksi, sinnekkin missä sitä ei välttämättä kaivattaisi. Toisaalta ilman pieniä action pätkiä edessä olisi kahden tunnin melodraama!

Kaiken kaikkiaan New Moon on toimiva teinirakkausleffa kapealle katsojakunnalleen ja tarkoitan todella kapealle! Girls and teenagers only! Ainoan miinuksen antaisin pinnallisuudelle ja hiukan kehnoille roolisuorituksille, mutta sitä ei tahdo huomata oman innostuksensa läpi! It’s a Twilight thing you wouldn’t understand!

Arvosteltu: 20.11.2009