Mukana on alkuperäisen trilogian tyyliä!

19.3.2017 16:39

Star Wars: The Force Awakensin suosio sai Disneyn tekemään heti seuraavana vuonna seuraavan Star Warsin. Tällä kertaa ei ole kyse Episodi 8:sta vaan A Star Wars Storysta. Rogue One: A Star Wars Story sijoittuu Uuden toivon ja Sithin koston väliseen aikaan. Se perustuu tavallaan Uuden toivon alkuteksteihin. Alkuteksteistä puheenollen tällä kertaa ei nähdäkkään ikonisia keltaisia alkutekstejä, joka suoraansanoen ärsytti. Se on perinne, jota ei saisi rikkoa. Disney on kuitenkin saannut mukaan sitä alkuperäisen trilogian tyyliä, jolloin elokuva sopii hyvin samaan universumiin.

Homman nimi on tämä: Kapinalliset aikovat hankkia Kuolemantähden piirustukset ja iskeä heikkoon kohtaan. Tätä varten on koottava Rogue One-ryhmä, jonka olisi tarkoitus suorittaa kyseinen tehtävä.

Monet näyttelijät jäävät aika hiljaisiksi tapauksiksi, mutta eivät kaikki. Tarinan suurinta sankaria esittää Felicity Jones, jonka hahmo kuuluu niihin ei kiinnostaviin hahmoihin. Hän sopi rooliinsa kuitenkin tarpeeksi hyvin. Diego Lunan esittämä Cassian Andor on samanlainen tapaus kuin Jones. Hänen hahmonsa ei ole kiinnostava, mutta sopii roolinsa silti hyvin. Siitä olen ihan tyytyväinen ettei näiden kahden välille luotu mitään rakkaustarinaa, koska sellaista ei elokuva tarvinnutkaan. Donnie Yenin esittämä Chirrut Imwe on yksi kiinnostavista hahmoista ja häntä olisin mielelläni nähnyt lisää. Hänhän ei siis ole oikea jedi, vaikka varmasti haluaisi. Lisäksi hänen hokema ”I Am One With the Force and the Force Is With Me” jää varmasti soimaan päähän vielä vähäksi aikaa. Se on hyvä asia elokuvalla, koska silloin sen muistaa paremmin. K-2SO oli eniten hauskojen kohtauksien takana ja hänestä minulla ei ole mitään sanottavaa. Sitten on tietenkin Jiang Wenin tulkitsema Baze Malbus ja Forest Whitakerin esittämä Saw Gerrera, joita pidin jostain syystä aika samanlaisina hahmoina. Kummatkin olivat hyviä ja hahmojen näyttelijät suoriutuivat moitteettomasti. Jyn Erson isää näyttelevä Mads Mikkelsen tekee hyvän roolisuorituksen, vaikka olisin löytänyt rooliin jonkun paremman.

Sitten on aika puhua vanhoista hahmoista, joita on otettu mukaan. Se kaikista eeppisin ja legendaarisin hahmo koko Tähtien sota-universumissa… DARTH VADER!!! Käsittämätöntä ja uskomatonta miten hyvin hahmo onnistuttiin käsittelemään modernista, mutta kunnioittamalla vanhempaa versiota. Mahtavaa että James Earl Jones saatiin mukaan toteuttamaan tämä Star Wars-fanien unelma eli nähdä Vaderia uudelleen pitkästä aikaa. Lopussa oleva kohtaus missä tämä kyseisen badass nähdään tappamassa kapinallisia on niin eeppinen ja karmiva, että huh huijaa. Toinen vanha hahmo on Tarkin, jonka näyttelijä Peter Cushing on valitettavasti poistunut joukostamme. Ei hätää, Disney teki Tarkinin kasvot CGI:n avulla. Tämä on todella hyvä idea, mutta samalla karmivaa. Mitä jos vuosien päästä kukaan näyttelijä ei voi kuolla, kun hänet tuodaan CGI:n avulla takaisin… Toisena hahmona on lopussa nähtävä Leia, jonka näyttelijä Carrie Fisher ei ollut kuollut vielä elokuvan kuvaus aikoina. Fisher nuorennettiin ja lopputulos on samanlainen kuin Tarkinin kohdalla.

Rogue One on pakko nähdä, jos on Star Wars-fani, mutta jos et ole niin katso omalla vastuulla.

Arvosteltu: 19.03.2017