Moniulotteinen tarina ei tosin ole pahasta toimintaleffoissa.

24.1.2003 22:41

Alkuperäinen nimi:The Terminator
Valmistusvuosi:1984

Terminator oli väkivaltainen ja synkkä kuvaus tulevaisuudesta ja nykypäivästä. Terminatorissa näytteli myös entisajan action tähti Arnold Schwarzenegger.

Terminator kertoo tarinan synkästä tulevaisuudesta jossa ihmiset ja koneet ovat sodassa keskenään. Koneiden voitto olisi ollut lähellä ellei Ihmisten johtaja John Connor olisi keksinyt keinoa tuhota robotteja. Ihmiset ovat niskanpäällä mutta koneet sooloilevat lähettämällä terminatorin nykyaikaan (1984) tuhoamaan Johnin äiti Sarah Connorin ennen Johnin syntymää. Myös ihmiset päättävät lähettää oman taistelijansa suojelemaan Sarahia ja tuhoamaan itse tuhoaja eli teminator.

Juoni on hieman parempi kuin sen näkee itse, näin selitettynä se kuulostaa perin typerältä mutta on se huomattavasti moniulotteisempi kuin sen katsoo ja kokee itse. T2 lisäsi juoneen vielä lisää koukeroita ja varsinkin niille ketkä näkevät Terminator 2 ennen 1:stä voi tulla ongelmia tarinan kanssa. Moniulotteinen tarina ei tosin ole pahasta toimintaleffoissa. Parasta Terminatorissa onkin sen ”väkivaltaisuus”.

Terminaattori ei säästele ketään vaan yksinkertaisesti terminoi ylimääräiset siviilit jotka voivat olla häiriöksi tehtävälle (T2 Arskasta tehtiin ihmismäisempi paljon puheleva kiltti terminaattori, tosin ei sekään huono ratkaisu ole koska onhan Arska siinä hyvis). Terminaattori ei paljoa puhele (johtuu ehkä siitä että Schwarzenegger ei osannut englantia vielä tuolloin niin hyvin) mutta hänen aseet puhuvat sitäkin enemmän.

Myös itse sankaria esittävä Michael Biehn ei ole täysin puhdasverinen sankari tapaan mustanaamio, vaan yrittää hänkin vain saada Arskan päivät päätökseen ja suojella Sarahia.

Kohta 20 vuotta vanhassa leffassa tehosteet ovat säilyneet yllättävän hyvin, vain lopun itse terminator on hieman koominen. Ruumiita tai toimintaa ei tässä klassikossa säästellä ja turpaan annetaan vaikka ei pyydettäisi.

nimimerkki: Criiticco

Arvosteltu: 24.01.2003