Monet elokuvan kysymykset jäävät ilman minkäänlaista vastausta.

15.7.2012 22:25

Alkuperäinen nimi:Prometheus
Valmistusvuosi:2012

Tieteiselokuva Prometheus on ollut yksi vuoden 2012 hypetetyimpiä elokuvia, ja olen itsekin odottanut sitä melko innokkaasti. Mutta nyt sen nähtyäni on sanottava, että elokuva oli lievä pettymys, joka ehkä osittain johtuu sille asettamistani korkeista odotuksista.

Prometheus-avaruusalus miehistöineen on lähtenyt selvittämään ihmiskunnan alkuperää vieraalle ja kaukaiselle planeetalle. Ja tietenkin ihmisten tunkiessaan nokkansa alienibisneksiin, alkaa tapahtua kummia. Prometheuksella matkaavat arkeologi Elizabeth Shaw, elokuvan päähenkilö, jota esittää Noomi Rapace, androidi David (Michael Fassbender), sekä kyseistä avaruusalusta johtava hyytävä Vickers (Charlize Theron).

Visuaalisesti Prometheus on liki täydellinen. Lavastuksessa avaruusaluksen valkoiset käytävät ja planeetalla synkät luolastot luovat hienosti kuvaa synkästä scifi-maailmasta, johon 3D tuo jylhää syvyyttä. Minimiin jätetyt tietokonefektit ovat näyttäviä ja ne näyttävät realistisilta, varsinkin avaruusaluksen laskeutuminen on tehty tyylikkäästi. Myös soundtrack on hyvä, vaikkeikaan mieleenpainuva. Näyettelijäsuoritukset ovat kautta linjan mainioita, etenkin Michael Fassbender vakuuttaa robottina, jonka repliikit ovat mieleenpainuvia. Valitettavasti hahmon motiivit jäävät epäselviksi. Prometheuksen muukin dialogi on onnistunutta ja sitä on yllättävän paljon, lieneekö hyvä vai huono asia?

Scifi-kauhuklassikko alienin esiosasta, Prometheuksesta, olisi toivonut jännittävämpää. Prometheus on itse asiassa enemmän seikkailu-, kuin kauhuelokuva. Prometheus ei ole myöskään kovin verinen elokuva, mutta luvassa on paljon limaisia lonkeroita, mustaa mönjää ja… maitoa? Prometheuksen suurin puute ei kuitenkaan ole jännityksen puute vaan itse käsikirjoitus. Käsikirjoituksessa on jopa kiinnostavia juonenkäänteitä, mutta sitä piinaa tuntu siitä, että jokin on jäänyt suunnittelematta loppuun. Prometheuksen loppu on ikävän kliseinen ja ennalta-arvattava, osittain liikaa paljastavam trailerin takia. Elokuvassa on paljon mysteereitä ja arvoituksellisuutta, mutta monet sen kysymykset jäävät ilman minkäänlaista vastausta. On juonessa kuitenkin puhtaasti älyvapaita kohtiakin, esim. Miksi infektion saanut, poltettu mies yhtäkkiä herää henkiin ja alkaa räyhätä? No, Prometheus ei ole taidetta, se on vain viihdyttävä elokuva.

Vaikka Prometheus vaikuttikin hieman pettymykseltä on se silti hienohko elokuvaelämys. Tosin olisin odottanut enemmän Ridley Scottilta, joka on sentään ohjannut modernin scifin klassikot Alien – kahdeksas matkustaja (1979) ja Blade Runner (1982).

Arvosteltu: 15.07.2012