Mollivoittoinen mutta realistisen tuntuinen kuvaus huumepoliisien maailmasta.

30.12.2003 20:46

Alkuperäinen nimi:Narc
Valmistusvuosi:2002

Huumekyttä Nick Tellis (Patric) nostetaan hyllylle kuivumaan aiheutettuaan siviili-ihmishengen menetyksen pieleen menneen pidätyksen yhteydessä. Puolitoista vuotta myöhemmin hänen apuaan kuitenkin tarvitaan jälleen poliisivoimissa, koska hänellä uskotaan olevan toisen rikoksen ratkaisemiseen tarvittavat suhteet tallella rikollismaailmaan.

Uusi tutkittava rikos on poliisin murha, jota poliisi on jo monta viikkoa yrittänyt ratkaista löytämättä ainuttakaan johtolankaa. Tellikselle luvataan vapaavalintainen työpaikka poliisivoimissa mikäli onnistuu ratkaisemaan murhatapauksen. Partneriksi Tellis saa omasta tahdostaan etsivä Oakin (Liotta), joka oli murhatun poliisin partneri.

Tutkinnan aikana Tellis ja Oak kohtaavat monenlaisia alamaailman kulkijoita, pääasiassa narkkareita jotka sanovat ja tekevät mitä vaan pienestä huumeannoksesta. Poliisien on vain osattava tunnistaa valheiden seasta totuuden palaset ja koottava niistä kuva murhapäivän tapahtumista ja murhaan osallistuneista.

Nimi Jason Patric ei kertonut minulle nimen tai kansikuvan perusteella etukäteen yhtään mitään. Eikä lyhyt nettisurffailutuokiokaan valaissut asiaa pahemmin. Tämä (minulle) tuntemattomuus näytteli kuitenkin varsin luontevan oloisesti huumeisiin sekaantunutta poliisia, joka vaikean työn ohessa yrittää pitää perheensä kasassa. Ray Liotta on tietenkin jo tutumpi nimi, jonka ainakin itse muistan erilaisista sekopäärooleista. Mies on ammattilainen ja vetää tämänkin roolin tuosta vaan ohimennen.

Elokuva on alusta asti tunnelmaltaan ja musiikiltaan mollivoittoinen, joka antaakin elokuvalle uskottavuutta. Kukapa haluaisi kuunnella sirkusmusiikkia huumelukaalien taustamusiikkina. Katsojan pää ei tunnelman ansiosta pääse retkahtamaan kovin helposti, joten ihan mukava elokuva on kyseessä, paikoittain enemmänkin kuin mukava.

Arvosteltu: 30.12.2003