Mistään huonosta elokuvasta ei silti ole kyse. Suosittelen hyvien draamojen ystäville.

13.1.2004 18:03

Alkuperäinen nimi:The Crossing Guard
Valmistusvuosi:1994

Kuusi vuotta sitten John Booth (David Morse) niminen rattijuoppo ajoi Freddy Galen (Jack Nicholson) tyttären Emilyn päälle. Nykyisin Freddy on jo eronnut vaimostaan (Anjelica Huston) ja viettää iltansa katsellen strippareita. Nyt kuusi vuotta on kulunut. John on istuskellut vankilassa teostaan ja nyt hän on pääsemässä vapaaksi. Freddy odottaa häntä ja aikoo ottaa hänet hengiltä.

Tämä on Sean Pennin käsikirjoittama sekä ohjaama. Se houkutteli minut ottamaan tämän videovuokraamosta mukaani. Penn tunnetaan enemmän näyttelijänä, mutta on myös erittäin loistava ohjaamaan. Tässä, niin kuin hänen muissakin ohjauksissa on erittäin vahva ja surumielinen tunnelma. Hänen elokuvissa keskitytään hienoon tarinaan ja henkilöhahmoihin.

Pääosassa heiluva Jack Nicholson vetää taas kerran homman kotiin kunnialla. Hän näytteli myös Pennin seuraavassakin ohjauksessa, Kunniasanalla. Tämä viimeistään vakiinnutti David Morsen suosikkejeni paikalla. Hän onnistuu myös loistavasti, eikä jää yhtään Nicholsonin varjoon.

Vaikka elokuvassa on paljon hyvää, niin löytyy siitä huonojakin puolia. Tämä on vähän ylipitkä ja seisoo hieman paikallaan. Freddyn baarissa istumisia olisi voitu ehdottomasti vähentää. Myös oltaisiin saatu panostaa enemmänkin Freddyn suhdetta hänen kahteen poikaansa ja vaimoonsa.

Mistään huonosta elokuvasta ei silti ole kyse. Pennin kahden muun ohjauksen tasolle ei ihan päästä. The Indian Runner on edelleenkin hänen paras elokuvansa. Hyvää draamaa on kumminkin luvassa. Suosittelen hyvien draamojen ystäville.

Arvosteltu: 13.01.2004