14.11.2003 22:47

Alkuperäinen nimi:The Patriot
Valmistusvuosi:2000

Entinen sotilas, nykyinen leski tilallinen pitää suurpehrhettä jenkeissä 1700 luvulla. Sitten syttyy sota pahoja pahoja engelsmanneja vastaan, mutta mies kieltäytyy lähtemästä rintamalle, mutta hänen vanhin poikansa lähtee, ja palaa kotiin haavoittuneena. Pahat pahat engelsmannit tulevat ja vievät pojan mukanaan. Ennen sitä täytyy tietysti murhata yksi lapsista. Jenkkimies tietenkin suuttuu, ottaa mukaansa aseita vaikka pienelle armeijalle ja teurastaa parikymmentä pahaa pahaa engelsmannia lähes yksinään… sitten hän alkaa tietenkin keräämään eräänlaista sissiporukkaa pelastaakseen tappion partaalla olevan Amerikan Ihmemaan.

Itseasiassa leffa yllätti minut. Se ei ollut niin huono kuin luulin, muttei se mikään loistavakaan ollut. Ei ei. Perusmättöä kuten eräs kolleegani totesi.

Pläjäys on muutamassa kohtaa yllättävän jysäyttävä, jopa aika karu, mutta onhan siellä sitten sitä ah niin ihanaa jenkkisiirappiakin. Minulle on jo hieman liikaa se että teurastetaan vihollisten ratsuja jenkkilipulla.

No silti. Ihan hyvin ohjatussa leffassa on ihan hyvät näyttelijät, ja laatikko nollilla sen tuijottaa kahdessa ja puolessa tunnissa kyllästymättä. Suosittelen historiafriikeille ja actionfaneille.

Arvosteltu: 14.11.2003