Mikään muu elokuva ei pistä katsojaa miettimään samalla tavalla.

11.7.2008 22:37

Alkuperäinen nimi:Memento
Valmistusvuosi:2000

Memento. Siinäpä vasta eriskummalinen elokuva. Kuvittele elokuva, jossa kaikki näytettäisiin väärinpäin, lopusta alkuun siis. Nolanin veljekset Christopher ja Jonathan ovat luoneet mestariteoksen, jota paremmaksi on hankala pistää. Ainakin omalaatuisuudessa. Memento onkin mielenkiintoinen palapeli, jossa katsoja joutuu toden teolla miettimään ja pähkäilemään. Ovelat mustavalkoiset takaumat, joissa kerrotaan taustaa, Nolanin tyyliin mestarillinen tarinankulku, elokuvan loppu ensin, alku sitten -asetelma. Kaikki nämä seikat antavat palaset Nolanin luomaan palapeliin nimeltä Memento.

Leonard Shelby (Guy Pierce) on kärsinyt onnettomuuden. Todella pahan onnettomuuden itse asiassa. Hänen vaimonsa raiskattiin ja murhattiin. Leonardin tullessa väliin hänet kolkataan ja hän lyö päänsä maahan. Iskun seurauksena Leonardin lähimuisti katoaa. Hän muistaa uudet asiat 10 minuuttia kunnes hän unohtaa ne. Aika ongelmallista, eikös vain? No, Leonard on keksinyt ratkaisun ongelmaansa. Hän on tatuoinut ihoonsa tärkeitä asioita, sekä kirjoittanut paperilapuille valokuvien kanssa asioita joita ei saa unohtaa. Valokuvien ja tatuointien avulla Leonard suuntaa päämääränsä: vaimonsa murhaajan etsimiseen.

Nolan on luonut hyvän tunnelman elokuvaan varsinkin näyttelijöiden avulla. Tunnelma saadaankin varsin pienellä ja tuntemattomalla sakilla. Guy Pierce eläytyy roolisuorituksestaan aivan niin kuin hänen elämänsä olisi siitä kiinni. Myös Joe Pantoliano onnistuu olemaan salaperäinen ukkeli, joka avustaa Leonardia. Toinen ”avustaja” Carrie-Anne Moss onnistuu. Memento todistaakin elokuvia rakastavalle maailmalle, että tuntemattomallakin ryhmällä voidaan luoda erinomainen elokuva.

Memento on mystinen ja kiinnostava teos. Se on pakko katsoa, sillä Nolan on luonut kysymykseen joka piinaa katsojan mielessä: ”Miten elokuva voi onnistua, jos kaikki näytetään väärinpäin, eli lopusta alkuun?” Vastauksen saa katsomalla elokuvan itse. Ja se katsominen täytyy tapahtua asenteella, muuten palapeli saattaa jäädä ratkeamattomaksi. Eli simppelisti, aivot mukaan.

Memento todistaa Nolanin veljesten nerokkuuden. Todellisesti. Mikään muu elokuva ei pistä katsojaa miettimään samalla tavalla. Katsoja onkin pääroolissa, sillä heidän tehtävänään on ratkaista mysteerinen Memento-palapeli. Tämä katsoja ratkaisi sen ja palapelin kuvio muodostui valmiiksi. Se on hyvin simppeli. Vain yksi numero: 5. Se tarkoittaa tietenkin Mementolle annettavia pisteitä.

Arvosteltu: 11.07.2008