Miellyttävän synkkä ja edeltäjiensä tapaan suurta ihmiskuntakritiikkiä sisältävä.

20.5.2008 19:55

Alkuperäinen nimi:Day of the Dead
Valmistusvuosi:1985

Kukapa itseään kunnioittava leffafriikki ei olisi koskaan kuullut miehestä nimeltä George A. Romero, tai hänen kuuluisasta Living dead -sarjastaan. Jostain käsittämättömästä syystä allekirjoittanut itse oli kumminkin onnistunut missaamaan alunperin trilogiaksi tarkoitetun leffasarjan päätösosan Day Of The Deadin erääseen viskin katkuiseen perjantai iltaan asti, jolloin kaveriporukalla kyseisen pätkän viimein päätin katsastaa. Siinä missä sarjan ensimmäinen osa, Night Of The Living Dead vakuutti hienolla tunnelmallaan, Dawn Of The Dead puolestaan sai melkein nukahtamaan nojatuoliin yli yhteiskuntakriittisellä otteellaan, sijoittuu Day Of The Dead puolestaan näiden kahden välimaastoon, ollessaan ehdottomasti Living dead -sarjan toiseksi paras osa loistavan Night Of The Living Deadin jälkeen.

Niin kuin jo Dawn Of The Deadissa maalailtiin, ovat kuolleet ottaneet tyystin vallan pitäen samalla pakokauhun vallassa niitä harvoja selviytyneitä ihmisiä, jotka epätoivoisesti yrittävät pitää moiset aivojen imijät loitolla. Elokuvan miljöönä toimii maanalainen armeijan tukikohta, jossa kourallinen sotilaita ja tiedemiehiä pyrkivät pääsemään sopuun siitä, miten väistämättömän tuhon partaalla tulisi tehdä. Niinhän siinä sitten lopulta käy, että kahden niinkin erilaisen ajatusmaailman kohdatessa, ei tahdo syntyä muuta kuin rupia molempien osapuolin takalistoon ja kaaos on viimeistään siinä vaiheessa väistämätön, kun hulluuden partaalle ajautuneet ihmiset alkavat taistella toinen toistaan vastaan.

Day Of The Dead on miellyttävän synkkä ja edeltäjiensä tapaan suurta ihmiskuntakritiikkiä sisältävä pätkä, jonka ansiot eivät piile ainoastaan sen väkivaltaisuudessa. Elokuvan hahmot on kirjoitettu mukavan itsekkäiksi, ja mikä parasta ketään ei nosteta elokuvan aikana minkään pyyteettömän Hollywood-sankarin saappaisiin. Kaikki ovat enemmän tai vähemmän idiootteja, niin kuin ihmiset oikeastikkin tuppaavat olemaan. Visuaalisesti elokuva on hienoa katseltavaa ja näyttelijät hoitavat hommansa kohtuullisen hyvin, vaikka pientä ylinäyttelemistä paikoin havaittavissa onkin.

Romeromaiseen tyyliin edes elokuvan lopussa ei anneta minkäänlaista toivoa ihmisten selviytymisestä zombie epidemiaa vastaan, joka nostaa entisestään Day Of The Deadin osakkeita kohdallani. Tulevaa Diary Of The Dead -pätkää odotellessa suosittelen tätä oikein lämpimästi.

Arvosteltu: 20.05.2008