Mielenkiintoinen japanilaiseen romaaniin perustuva tarina, ja kauhu on erittäin tehokasta ja häiritsevää, mutta “kaunista”.

25.10.2008 20:59

Alkuperäinen nimi:オーディション
Valmistusvuosi:1999

Audition on japanilaisen kulttiohjaaja Takashi Miiken kauhuelokuva vuodelta 1999. Se perustuu Ryû Murakamin samannimiseen romaaniin.

Elokuvan päähahmo Shigeharu Aoyama on menestyvä ja mukava perheellinen mies. Valitettavasti hänen vaimonsa Ryoko menehtyy sairaallassa, ja Shigeharu jää yksin poikansa Shigehikon kanssa. Seitsemän vuotta myöhemmin Shigehiko ehdottaa isälleen, että hänen tulisi etsiä uusi vaimo. Shigeharu mainitsee poikansa ehdotuksesta elokuva-alalla työskentelevälle ystävälleen, Yasuhisa Yoshikawalle, jolla on mielenkiintoinen idea. Järjestetään koe-esiintyminen elokuvaan, jonka rooliin tarvitaan 20-30 -vuotias nainen. Shigeharu valitsee koe-esiintymiseen hakijoiden joukosta 30 sopivaa vaimoehdokasta. Hän iskee silmänsä ujoon Asamiin, jolla tuntuu olevan pimeä menneisyys.

Allekirjoittaneen mielestä Audition on Takashi Miiken parhaimpia elokuvia, ellei jopa paras. Erityisesti elokuvan äänimailma on erinomainen. Auditionissa on mielenkiintoinen japanilaiseen romaaniin perustuva tarina, ja kauhu on erittäin tehokasta ja häiritsevää, mutta “kaunista” – joka ei tosin sovi herkimmille katsojille.

Audition luokitellaan yleensä kauhuelokuvaksi, vaikka se ei olekaan sitä puhtaimmillaan. Suurin osa elokuvan kestosta on draamaa. Itse luokittelen Auditionin jopa taide-elokuvaksi. Elokuvan kerronta on tarkoituksellisesti erittäin hidasta, mutta juuri se tekee tästä elokuvasta niin erinomaisen. Katsojalla on aikaa syventyä ja samaistua hahmoihin. Tarina ja jännitys kehittyy vähitellen kohti uskomatonta loppua, jonka jälkeen herää kysymys: Mitä oikeastaan tapahtui? Täydellistä.

Arvosteltu: 25.10.2008