Memento yhdistelee loistavasti myysteeriä, jännitystä ja kostodraamaa.

6.2.2006 17:44

Alkuperäinen nimi:Memento
Valmistusvuosi:2000

Guy Pearce esittää lyhytmuistinsa kadottanutta Leonard Shelbyä Christopher Nolanin uraauurtavassa kostodraamassa. Memento onkin ehdottomasti Nolanin paras elokuva tähän asti. Memento yhdistelee loistavasti myysteeriä, jännitystä ja kostodraamaa. Kaikkia naruja Nolan vetelee oikeista kohdista, eikä loppuviimeksi Mementosta jää mitään pahaa sanottavaa.

Juoni ei Mementossa välttämättä ole kaikkien mieleen. Se on loppujen lopuksi yksinkertainen kostotarina, mutta takaperoinen kerronta tekee Mementosta mestarillisen elokuvan. Leonard Shelbyn vaimo (mm. C.S.I.:stä tuttu Jorja Fox) raiskataan ja murhataan. Leonard apuun sännätessään saa vakavan vamman, ja ei tämän jälkeen kykene enää muistamaan 10 minuutin takaisia asioita, joten hän kirjoittaa tärkeät asiat lapuille ja joskus jopa tatuioitsee viestejä kehoonsa.

Memento on viimeisen päälle surumielinen ja ajatuksia herättävä elokuva. Se on myös suunniteltu loppuun asti hienosti, eikä se tunnu mitenkään keskeneräiseltä, hieman lyhyeltä tosin. Loppupeleissä ainoa pieni valituksen aihe löytyy elokuvan kestosta: Se on liian lyhyt, tuntuu kuin elokuvasta olisi saanut entistäkin enemmän irti, jos näin olisi se saattaisi mennä peräti listani ykkössijalle. Ja olisikin erittäin mielenkiintoista nähdä poistettuja kohtauksia.

Guy Pearce esittää antaumuksella Leonardia, jos vaikka verrataan tätä roolia vaikka miehen L.A. Confidentialin rooliin, niin kyllä mies on kovasti taitojaan parantaut vuosien varrella. Muun muassa Sopranosista tuttu Joe Pantoliano esittää myös ah-niin loistavasti John Edward ”Teddy” Gammelia. Teddy on valehteleva jätkä, joka riivaa Leonardia joka käänteessä, ja käyttää hyväkseen Leonardin muistinmenetystä. Carrie-Anne Moss ei valitettavasti vedä rooliaan Nataliena yhtä hyvin kuin herrat omansa, mutta ei se tunnelmaa yhtään latista.

Memento on mestarillinen ja hyvin merkittävä elokuva ollakseen näinkin uusi. Mementossa hienointa on tyylivarmat mustavalko kuvat, jotka ovat minun, taidesielun mieleen. Ensimmäisellä katsomisella kuka tahansa on enemmän tai vähemmän hukassa, mutta kyllä uusinta katsomisilla on suuri arvo. Jokaisella katsomisella avautuu jotain uutta ja merkittävää. Mutta ei Memento silti ole läheskään yhtä haastava kuin esimerkiksi Lynchin Mulholland Drvie, parempi ja helpomin lähestyttävä tosin.

Koska Memento on loistava, täydellinen elokuva, olisi se ansainnut paremman DVD- julkaisun. Levylle ei ole tallennettu lainkaan ekstroja. Mutta 5.1-ääniraita toistuu ihan mukavasti. Mukana on myös 2.0-raita.

Kirjoitushetkellä Memento löytyy sijalta 22, minulla se menee ehdottomasti 15 parhaimman joukkoon. Lyhyesti sanottuna Memento on täydellinen elokuva. Katsokaa se ja hämmästykää.

”You Really Wanna Get This Guy, Ha?”
”He Killed My Wife, Took Away My Fucking Memory. He Destroyed My Ability to Live.”
”You’re Living.”
”Only For Revenge.”