Matkan jatkuessa tilanteet muuttuvat realistisen tuntuisesti.

2.11.2005 09:58

Alkuperäinen nimi:Walkabout
Valmistusvuosi:1971

Walkabout on Australiaan sijoittuva omalaatuinen draama. Tapahtumat saavat alkunsa kaupunkimaisemissa, mutta pian siirrytään maantielle. Nuori nainen (Jenny Agutter) ja hänen pikkuveljensä (Luc Roeg) jäävät ikävän sattuman takia keskelle polttavan kuumaa autionmaata. He lähtevät arvattavasti vaeltamaan johonkin suuntaan. Katsojaakin alkaa janottamaan kummasti katsoessa upeaa aavikkoa ja siellä kärsiviä sisaruksia. Heidän ahdistustaan ja hätäänsä kuvataan verkkaisen tunnelmallisesti luonnon elementeillä.

Sisarukset törmäävät aboriginaalinuorukaiseen, joka on aavikolla suorittamassa aikuistumisrituaaliaan. Pelottava hahmo on kaikessa vieraudessaan elinehto tytölle ja pojalle. Nuorukainen on aivan toiselta planeetalta kuin länsimaiset nuoret, mutta yhteisymmärrystäkin kehittyy vähitellen. Vähin sanoin syntyy syvää ihmiskuvausta edelleen upean luonnon keskellä. Matkan jatkuessa tilanteet muuttuvat realistisen tuntuisesti. Aboriginaalin luonne ja käsitykset paljastuvat. Häntä kohtaan tuntee syvää ymmärrystä hänen tuijottaessa ihmeissään valkoisia metsästäjiä, jotka ampuvat eläimiä huvikseen. Yhtä lailla pihalla on tyttö, joka ei tajua villin aikomuksia hänen suhteensa. Pikkuveli ei noteeraa juuri muuta kuin jännät paikat ja välillä palaneen selkänsä.

Tapahtumat eivät ole mitään maatajärisyttäviä, mutta aivan riittävän tehokkaita pitämään huomiota yllä kaiken verkkaisen kauneuden keskellä. Tästä olisi voinut helposti tulla liian siirappinen tai korni, jos seikkailuelokuva olisi ollut tavoitteena. Walkabout on iästään huolimatta hyvin ajaton sanomaltaan ja eksoottisen visuaaliselta nautinnoltaan. Suosittelen sitä kaikille jotka kaipaavat syvällistä katseluelämystä ja nauttivat kauniista asetelmasta.

nimimerkki: Organismi

Arvosteltu: 02.11.2005