Matka perversioiden täyttämään ja groteskiin maailmaan.

31.10.2007 18:37

Alkuperäinen nimi:Hostel: Part II
Valmistusvuosi:2007

Edellisenä vuonna Eli Roth ohjasi kauhuelokuva Hostelin, jossa kolme nuorukaista matkusteli pitkin Eurooppaa ja päätyivät lopulta Slovakiaan mystiseen Hosteliin, jossa riemua riitti yllin kyllin, kenenkään tietämättä siihen liittyvää rahakasta salaisuutta. Eli Roth lähti työstämään jatkoa Hostelille lähes heti ja lopputuloksena saadaan jälleen matkustella pitkin Slovakiaa ja päädytään takaisin Hosteliin. Tällä matkalla nuoret miehet ovat vaihtuneet nuoriksi naisiksi ja perehdytään tällä kerralla hieman enemmän siihen rahakkaaseen organisaatioonkin kuin ensimmäisessä osassa. Ja jälleen Roth tuo ruudulle toinen toistaan häiriintyneempää kidutus festifaalia ja herättää luultavasti jälleen pahennusta joissain piireissä.

Hostel II alkaa suoraan siitä mihin ensimmäinen osa katsojan jätti. Hostelista selvinnyt Paxton (Hernandez) saapuu junalla perille, josta hän pääsee sairaala hoitoon. Toisaalla ihmisistä maksava organisaatio saa kaksi uutta jäsentä riveihinsä Stuart (Bart) ja Todd (Burgi) alkavat oppimaan miten ihmisiä kidutetaan. Sitten lähdetään seuraamaan kolmen sinkkunaisen Bethin (German), Whitneyn (Philips) ja Lornan (Matarazzo) matkaamista. He tapaavat sattumalta Axellen (Jordanova), joka kertoo heille nuorten suosimasta Hostellista. Eipä aikaakaan kun kolmikko on kovissa bileissä mukana, kunnes yksi heistä katoaa ja pian sadistiset menot ovat päällä jälleen.

Eli Roth jatkaa loistavalla linjalla ensimmäisen Hostellin tapaan. Alku lähtee mukavan hitaasti liikkeelle ja Roth antaa pikku hiljaa rajujen kidutusten tulla ruudulle. Hostel II:sessa verinen aste ollaan viety asteen rankemalle tasolle ja nähdään tässä varmastikkin yksi verisimmistä kidutuskohtauksista kenties koskaan. Roth tasapainottelee sopivasti kuvaten nuorten naisten matkaa kohtalonsa päähän ja toisaalla kahden miehen oppimmista kidutusten mestareiksi. Itse Q Tarantino on tuonut rahapussinsa Rothille, joka luo toinen toistaan rajumpia roiskeita pitkin ruutua ja antaa kauniin audiovisuaalisuuden viedä mukanaan. Roth tarjoaa tyypillistä mustaa huumoriakin sekaan, jota kaikki ei vältämättä huumoriksi edes tunnista.

Rothin tekemä käsikirjoitus antaa hahmoilleen aikaa tulla tutuiksi katsojalle ja näin sekä mies, että naispuoliset katsojat voivat valita suosikkinsa, joka tosin voi menehtyä hetkenä minä hyvänsä. Roth kuvaa myös kauniisti kuvat Sloviakin kaduilta, kahden naisen herkkähetki uima-altaassa ja rankat kidutus kohtaukset tuodaan sen verran realistisesti katojan eteen, että varmasti tietää minkälaista elokuvaa on katsomassa.

Näyttelijät tekevät toimivaa työtä. Roger Bart ja Richard Burgi näyttelevät hyvin Hostelin uusia kiduttajia, joiden omatunto hieman kolkuttaa välillä. Edwige Fenech käy tekemässä pienen roolin organisaation johtajana. Kauniit naisnäyttelijät Lauren German, Bijou Phillips ja Vera ”Iiro Seppäsen heila” Jordanova pärjäävät rooleissaan jopa paremmin kuin ensimmäisen osan pojat ja kyllähän tässä elokuvassa silmä lepäsi kivasti.

Kokonaisuutena Hostel II on kohtalaisen onnistunut jatko-osa Hostelille ja samalla yksi kauneimmin kuvatuista elokuvista pitkiin aikoihin. Mielipiteet tulevat varmastikin jakautumaan rajusti kahtia, mutta Eli Rothin ohjaustöihin kiinnostuneille Hostel II on matka perversioiden täyttämään ja groteskiin maailmaan.

nimimerkki: andy

Arvosteltu: 31.10.2007