Maksimisuositukset kaikille muille paitsi kepeää viihdettä etsiville.

13.5.2004 15:14

Alkuperäinen nimi:Memento
Valmistusvuosi:2000

Huh huh, kohdalle osui leffa, jonka tarina kulkee takaperin eikä edes ole sieltä helpoimmasta päästä. Suokaa siis katkokset vieläkin pyörryksissä olevan Arsin tekstissä.

Mistäköhän aloittaisin? Pöytäni on täynnä pikku lappuja, joissa on muistiinpanoja leffasta. Pikku palasia, joista saisi koottua revikan. Pikkupalasia, kuten Memento-leffan staran Leonard Shelbyn (Guy Pearce) muistilaput ja tatuoinnit ihossa. Niistä tiedonpaloista aivovammasta sekä käsittämättömistä muistikatkoksista kärsivä Shelby-rukka yrittää koota kostoretkensä – hmm, siis kostoretkensä?

Kyllä, lappu numero kaksi kertoo, että Shelby on kostamassa vaimonsa kuolemaa. Ikävä kyllä hänen lähimuistinsa nollaantuu liian nopeaan, ja hän muistaa vain pätkiä vaimostaan ja tuntemastaan Sammysta, joka kärsi samanlaisesta oireyhtymästä. Vai kärsikö Sammy sittenkään ja mitä sitten jos näin olikin? Mitä tekemistä sillä on koston kanssa? Lappu nro. 3 väittää, ettei katsojan tarvitse huolehtia: kaikki selittyy lopussa (tai siis alussa, koska takaperin matkataan) nerokkaasti, ilman liiallista pullamössöselittelyä. Kuulostaa loistavalta, eikö totta?

Ymmärrätte siis jo tässä vaiheessa, että kyseessä on omalaatuinen, nerokas kostotarina, jossa Shelby aikoo saattaa tuonelan maille… hetkinen – kenet hän aikookaan saattaa sinne? Teddyn, Jimmyn, John G:n vai jonkun aivan muun? Neljäs lappuni kertoo näin: ”Älä kerro liikaa”. Aivan! En saa tietenkään kertoa sitä, koska Mementon taidokkuus ja intensiteetti perustuu mahdottoman metsästykselle ja loppumattomien johtolankojen yhdistelylle. Nyt jos koskaan se kuulu aivonarikkavaroitus on paikallaan: Tämä elokuva täytyy katsoa asenteella ja arvokkuudella, muuten Memento saattaa saada turhan tylyjä, jopa vääristäviä tuomioita, ja kaikki ohjaaja Nolanin aivoitukset valuvat hukkaan.

On yhteenvedon paikka. Mitä sanoisin? Kertoisinko jotain Mementon taidosta kyseenalaistaa leffojen perusratkaisut, kehuisinko täydellistä käsikirjoitusta tai näyttelijäjoukon taitoja? Vastaus ongelmaani on pakko olla viidennessä lapussa, mutta viidennessä lapussa ei ole muuta kuin lapun numero, eikä mitään muuta! Aah, mutta sehän tarkoittaa minimipistemäärää, jonka tälle legendalle voi antaa. Siis kirkkaasti 5 pojoa pöytään, ja maksimisuositukset kaikille muille paitsi kepeää viihdettä etsiville. Olen häkeltynyt, olen Mementon lumoissa, joten muuta en pysty tähän hätään sanomaan.

PS. Tarkkasilmäisimmät kai huomasivat ensimmäisen lapun puuttuvan. Ei hätää! Löysin tuon ennen elokuvaa kirjoittamani lapun tänä aamuna: ”IMDb #19” En ole siis ainoa, joka tähän leffaan on tykästynyt.

Arvosteltu: 13.05.2004