Mainiota viihdettä. Miinusta tuovat turha väkivalta, ja hetkittäinen kohtausten pitkittäminen.

14.6.2004 21:23

Alkuperäinen nimi:Robin Hood: Prince of Thieves
Valmistusvuosi:1991

Kukapa ei tietäisi Robin Hoodin tarinaa. Robin Hoodilta ei kukaan ole pystynyt välttymään. Robbarista on tehty paljon elokuvia, kirjoja ja sarjakuvia. Ja onhan Robbarista väännetty myös TV-sarja.

Juoni on tuttu joitakin vapaita muunnoksia lukuunottamatta. Robin of Locksley (Kevin Costner) palaa ristiretkiltään kotiinsa. Hän huomaa että hänen isänsä Leijonamieli (Sean Connery) on surmattu. Tästä alkaakin Robinin taival Sherwoodin metsiin, nimen muuttaminen Robin Hoodiksi ja ennenkaikkea isänsä surmaajan löytäminen.

Robin Hood – varkaiden ruhtinas on yksi parhaista Robin Hood-elokuvista. Elokuvasta löytyy poikamaista innostusta kuten Indiana Jones-leffoista aikoinaan. Juoni on tavallinen, mutta ei täysin tavallinen juoni kuten muissa Robin Hoodeissa. Tällä kertaa Robinin vankilasta pelastanut Azeem (Morgan Freeman) lähteekin Robin Hoodin matkaan eikä jää rannalle kuten muissa Robbareissa.

Yhteenvetona Robin Hood – varkaiden ruhtinas on mainiota viihdettä. Miinusta tuovat turha väkivalta, ja hetkittäinen kohtausten pitkittäminen. Niistä haitoista ei ole tosin suurta ongelmaa. Kevin Costner on tietenkin hyvä nimiroolissaan, Morgan Freeman samoin ja etenkin Alan Rickman tekee mainion roolin kieroilevana sheriffinä, joka saalistaa Robin Hoodia. Käsikirjoitus on oivaltava ripaus huumoria, romantiikkaa ja seikkailua. Tämä on elokuva joka kestää monia katselukertoja. Suosittelen tätä viikonlopun piristeeksi. Tämä leffa saa hyvälle mielelle.

nimimerkki: Mask

Arvosteltu: 14.06.2004