Mainio ja viihdyttävä splatter-elokuva teille muillekin, jotka fanittavat järjettömiä kauhuelokuvasatiireja.

16.11.2008 14:51

Alkuperäinen nimi:Black Sheep
Valmistusvuosi:2007

Törmäsin tähän elokuvaan hiljattain etsiessäni erästä toista komediaa, ja minua lykästi. Tiivistelmän luettuani päätin oitis katsastaa elokuvan, sillä olen suuri kauhukomedioiden ystävä, ja sen ideakin vaikutti niin ratkiriemukkaalta (ehkä se johtuu siitä, että lampaat ovat elikoista kaikkein lähellä sydäntäni).

Tarinahan lähtee käyntiin siitä, kun Henry (Meister) joutuu kyläilemään veljensä Anguksen (Feeney) luokse Uuteen Seelantiin. Reissusta tekee vastenmielisen se, että kyseinen valtio on ääriänsä myöten täynnä näitä villaisia eläimiä, lampaita, joita Henry sattuu kuollakseen pelkäämään. Henryn kauhuksi lampaat eivät ole entisensä, sillä joukko tiedemiehiä on päättänyt muunnella eläimiä geneettisesti, ja tuloksena on tappava katastrofi.

Elokuva on alusta ehkä hieman pitkäpiimäinen, mutta tunnelma rupeaa tiivistymään sen edetessä. Tunnin ja kahdenkymmenenkuuden minuutin mittainen leffa ei ole todellakaan liian pitkä niidenkään katsottavaksi, jotka eivät tästä genrestä oikein välitä. Black Sheep onnistuu hyvin olemaan juuri sitä, mitä siltä haetaan: niin absurdia meininkiä että se takaa hyvät naurut. Groteskin näköiset, ihmisiä syövät lampaat ovat äärimmäisen huvittavia, puhumattakaan geenimutaatioista, joita ne ihmisissä aiheuttavat. Eräällekin tarinan henkilölle kasvaa lampaan koipi hänen saadessa tartunnan.

Elokuva muistuttaa hyvin paljon Shaun of the Deadia, kauhukomediain toista mestariteosta, ja ehkä sen on tarkoituskin. Black Sheep ei tosin parodioi mitään tiettyä elokuvaa suoraan, vaan on sekaisin kaikkia Kuolleiden aamunkoitosta Cursediin saakka. Loppujen lopuksi oikein mainio ja viihdyttävä splatter-elokuva teille muillekin, jotka fanittavat järjettömiä kauhuelokuvasatiireja.

Arvosteltu: 16.11.2008