Luja kertomus sammumattomasta voitontahdosta, huumeiden vaikutuksesta, gangsterin säälimättömyydestä ja perheen tärkeydestä.

23.6.2008 18:28

Alkuperäinen nimi:American Gangster
Valmistusvuosi:2007

Olin odottanut todella kauan, että pääsisin katsastamaan aina karsimaattisen Denzel Washingtonin ja taidokkaan ohjaaja Ridley Scottin American Gangsterin. Ja kun hetki koitti vihdoinkin, olin kerränyt vaativan ennakko-asetelman. Odotan todella paljon tältä elokuvalta.

American Gangsterin tapahtumat perustuvat tositapahtumiin ja sijoittuvat 1970-luvun alkupuoliskolle. Bumby Johnson (Williams III) oli mies, joka hallitsi mustien asuinaluetta Harlemia monien vuosikymmenien ajan. Hän oli häikäilemätön, perhesiteistään ylpeä ja rikas. Eli ilmiselvä gangsteri. Frank Lucas (Washington) oli toiminut monen kymmenen vuoden ajan hänen kuljettajanaa, henkivartijana ja jopa kengän kiillottajana. Kun Bumby heittää veivinsä on Harlem taas sekasorron vallassa. Frank Lucas päättää ottaa ohjat käsiinsä ja nousee Bumbyn paikalle. Hän alkaa yksin rakentamaan omaa imperiumiaan Amerikan suurimalla heroiinikaupalla. 1970-luvun Amerikka kärsi pahasta huumeongelmasta suurimmilta osin Lucasin vuoksi.

Richie Roberts (Russell Crowe) on omiaan teitä kulkeva poliisi, joka vangitsee huumerikollisia. Katkerana monien poliisin takinkäännöstä ja lahjusten vastaan ottamisesta, hän perustaa oman valioyksikkönsä, joka koostuu huumeet tuntevista, täysin rehellisistä poliiseista. Valiojoukon tarkoituksena on napata kaikkein suurimmat saaliit huumealalta. Tästä alkaakin Lucasin ja Robertsin kilpajuoksu ja suuri kamppailu.

American ganster oli kaiken sen ennakko-odotuksen arvoinen. Ridley Scottin yksi hienoimpia mestariteoksia. Menee jopa legendaarisen Blade Runnerin rinnalle. American Gangster on luja kertomus sammumattomasta voitontahdosta, huumeiden vaikutuksesta, gangsterin säälimättömyydestä ja perheen tärkeydestä. Denzel Washingtonin epäilemättä tähän mennessä hienoin roolisuoritus. Samoin myös Russel Crowelta. Näiden kahden täysin erilaisen persoonan kohtauksissa on aitoa karismaa.

American Gangster ei ole kestoonsa nähden liian pitkä, vaan pysyy koko ajan erittäin mielenkiintoisena ja kiehtovana. Ridley Scott on saanut ikuistettua todella kauniin miljöön Harlemin likaisista kaduista täynnä huumenarkkareita, prostituoituja ja kodittomia. Samalla myös huumeiden maahankuljetuksesta ja valmistuksesta saadaan karmaisevan todentuntuinen kuva. Scott on kuvannut myös vahvasti poliisien rahanhimoa. Korruptoituneet tai huumeista riippuvaiset poliisit kuvataan niin vahvasti, että se aiheuttaa katsojassa jopa pienoista vihaa.

American Gangster on mestariteos, joka menee Kummisetien, Scarfacen ja muiden legendaaristen gangsterileffojen rinnalle.

Arvosteltu: 23.06.2008