14.11.2008 19:51

Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:Dark Floors
Valmistusvuosi:2008

Lordin Euroviisuvoitto pani Suomen kansan sekaisin ja sai ihmiset fanittamaan hirviöbändiä. Täytyy kyllä vastaanpanematta sanoa, että melko samanlainen vaikutus sillä oli minuunkin, sillä sen jälkeen Lordi tuli minullekin kunnolla tietoisuuteen. Ja koska Lordi-yhtye joutui suosion pyörteeseen, päätti bändin keulahahmo Mr. Lordi väsätä lapsuutensa suuren unelman: ikioman kauhuelokuvan.

Dark Floors ei ilmestyessään saanut kovinkaan hyvää arvostusta ja joutui kriitikoiden ruoskittavaksi. Nyt minä sitten kirjoitan arvostelun elämäni ensimmäisestä näkemästäni suomalaisesta kauhuelokuvasta, Lordin Dark Floorsista. Ja aivan alkuun aloitan kysymällä itseltäni: Miksi elokuvasta piti tulla näin huono?!

Elokuvan juoni ei vakuuttanut yhtään. Kaikki oli niin tutunoloista, aivan kuin kaikki ideat olisi ryöstetty muista hyvistä kauhuelokuvista. Ohjaus näyttää kehnolta, näyttelytyö on kaikinpuolin säälittävää ja käsikirjoitus on täysin avuton. Eniten pani jurppimaan hahmojen suuhun laitetut tutunoloiset repliikit, kuten monta kertaa hoettu ”What the hell was that?” -repliikki. Luulisi, että vähän mielikuvitusta olisi voinut käyttää vielä käsikirjoitusta tehdessä, vai onko elokuvan valmiiksi saamiseen noinkin hitonmoinen kiire, että kaiken voi noin vain laiminlyödä?

Ainoat hyvät asiat elokuvassa eräät hyvät tehosteet, sekä tietenkin Lordi-hirviöiden näyttäytymiset. Harmi vain, että tehosteet eivät riitä elokuvan hyvän tunnelman tuomiseen, eikä hirviöt pelota yhtään. Lordin jäsenet ovat niin hyvänpäivän tuttuja Suomessa, että jopa lapsetkin rakastavat pelottavaksi tarkoitettuja monsterisoittajia. Kuka muka voi pelätä niitä, jotka korjasivat voiton itselleen Euroviisuissa? En minä ainakaan! Ajatushan on täysin naurettava.

Eli yksinkertaisesti voin sanoa, että yksi ainut tähti tulee joistakin hyvistä tehosteista ja hirviöistä. Muuten minä luokittelisin tämän huonoimpien kauhuleffojen kastiin, sillä muut huonoimmat näkemistä kykenivät jopa säpsäyttämään, tämä taas ei. Eikö ole ihan ilmiselvää, että Lordin kannattaisi vaan toimia musiikkialalla? Se sentään rulettaa.

Arvosteltu: 14.11.2008