Loistavuudestaan huolimatta elokuva oli pienoinen pettymys

13.9.2011 20:51

Alkuperäinen nimi:American Beauty
Valmistusvuosi:1999

Älkää ymmärtäkö tuota sitaattia väärin, American Beauty on hyvä elokuva. Mutta tämä jatkuva ylistystenosoitus on luonut elokuvan niskoille niin mittavan määrän ennakkopaineita, että ne pakolta vaikuttavat jollain tasolla tulevaan elokuvaelämykseen. Koska elokuvaa on arvosteltu todella hyväksi, olihan se Leffatykin 15. paras elokuva arvosteluhetkellä, niin silloin sen täytyisi myös lunastaa ne odotukset.

American Beauty on tarina tuiki tavallisesta amerikkalaisesta perheestä, joiden elämä on kuitenkin kulissia. Tyttärensä ystävään retkahtanut, mainosalalla iäisyyden työskennellyt Lester Burnham (Kevin Spacey) kyllästyy työhönsä, ottaa fudut ja alkaa elää elämäänsä. Samoihin aikoihin kiinteistövälittäjänä toimiva Carolyn Burnham (Annette Bening) pettää miestään kilpailevan kiinteistövälittäjän kanssa jo muutenkin pystyyn kuolleessa avioliitossa. Rintojensuurennusleikkauksesta haaveileva Jane Burnham (Thora Birch) on kyllästynyt siihen, että isä kuolaa hänen ystävänsä perään. Tarttis tehä jottai.

Elokuva alkaa Lesterin prologipuheella, johon myös sisältyy maininta siitä että Lester tulee kuolemaan. Tämä toimii työntävänä kätenä, joka pistää kiven vierimään. Se sekä antaa järjen elokuvan alulle, että antaa mahdollisuuden keskittyä itse juoneen, joka toimii elokuvan kuin elokuvan suolana, eikä sitä loppuratkaisua tarvitse odottaa kuin kuuta nousevaa.

Näyttelijätyö on aivan yhtä lailla loistavaa. Erityisesti Kevin Spaceyn tulkitsema Lester on tuotu uskomattoman luontevalla ja uskottavalla tavalla esiin. Koko elokuvan keston ajan ihan tuntui oikeasti siltä, että Spacey on samanlainen elämäänsä kyllästynyt vässykkä kuin Lester. Vaikka muutkin näyttelijätyöt olivat aivan yhtä lailla onnistuneita, Spacey viimeisteli toimivan näyttelijäkokonaisuuden.

Elokuva oli nautittavaa katsottavaa loistavine juonineen ja näyttelijäkavalkaadeineen, mutta loistavuudestaan huolimatta elokuva oli pienoinen pettymys, ja tämä pääosin ennakkopaineiden aiheuttamana. Odotin, että elokuva tarjoaisi jotain tajunnanräjäyttävää. Jotain, mikä todella lunastaisi kaikki pisteet kotiin. Siitä American Beauty jäi valitettavasti vähän jälkeen. Kokonaisuutena elokuva oli toki loistava, mutta mitään tajunnanräjäyttävää se ei kuitenkaan tarjonnut. Elokuvan jälkeen jäi vain vähän vaisu olo.

Voin suositella elokuvaa kaikille, mutta suosittelen teitä todellakin purkamaan niitä ennakko-odotuksia. Katsokaa elokuva, mutta sillä asenteella että olisitte katsomassa minkä elokuvan tahansa. Tällöin saatte siitä takuulla enemmän irti kuin minä.

Arvosteltu: 13.09.2011