Loistavaa yhteiskuntakritiikkiä huumorilla höystettynä.

24.8.2003 12:33

Alkuperäinen nimi:RoboCop
Valmistusvuosi:1987

Hollantilaisen Paul Verhoevenin ensimmäinen Hollywood-tuotos, Robocop, ja samalla parhain, on loistavaa yhteiskuntakritiikkiä huumorilla höystettynä. Kuten muissakin Verhoevenin elokuvissa (mm. Basic Instinct, Totall Recall) sensuuri on pahasti ollut mukana, mutta Robocopia on eniten sensuroitu. Mutta luojan kiitos dvd:stä, kun se on ilmestynyt leikkaamattomana.

Detroitin lähitulevaisuus on täynnä rikollisuutta, poliisit melkein lakossa ja uusi kaupunki suunnitteilla Detroitin tilalle.
Alex Murphy (Peter Weller) liittyy Detroitin poliisivoimiin suuret unelmat mielessä ja kuoleekin ensimmäisenä päivänä. Hyvin työ alkoi. Pahat roistot pumppaavat Murphyn täyteen lyijyyn (murha on kyllä hienoimpia mitä olen nähnyt) ja mitään ei ole tehtävissä. Eikö? Bob Mortonilla on idea väsymättömästä kytästä, joka tekee mitä sanotaan, eikä lepää, mutta yksi ongelma siinä on. Pitäisi saada kuollut henkilö? Ei se mikään ongelma ole, sellainen löytyy Detroitista muutamassa sekunnissa. Murphy saa kunnian olla se ja hänestä tulee Robocop. Sitten Robocop päättääkin pistää mataliksi roistot, jotka tappoivat hänet. Siinä samassa hän huomaa, että yksi pomo OCP:stä kuuluu rikollisten auttajiksi.

Robocop on loistava esimerkki millainen on hyvä toimintapläjäys. Ohjaus on toimivaa samoin kuin käsikirjoitus – tosin käsikirjoitukseen olisi voitu panostaa enemmän. Peter Weller hoitaa hyvin hommat Robocoppina, kun ei tarvitse paljon puhua, asiat on kunnossa.

Paul Verhoevenin elokuvasta voi olla montaa mieltä, erityisesti väkivallan takia. Itse pidän sitä yhtenä parhaana toimintapläjäyksenä, joka on pilattu jatko-osilla. Robocopin toinen osa on kyllä katseltavaa, myös väkivallankin takia, mutta kolmas osa on idioottimainen että lapsellinen.

Robocop on sellainen elokuva, jossa voi nauttia ja viihtyä koko keston ajan. Nyt dvd:n ansiosta ja uuden elokuvalain myötä voi katsastaa Robocopin leikkaamattoman version ja todeta sen loistokkuus. Robocop on kasarielokuvien parhaimmistoa samoin kuin toimintaelokuvien. Suosittelen.

Arvosteltu: 24.08.2003