Liian vähälle huomille jäänyt sotadraama.

2.4.2005 21:24

Alkuperäinen nimi:Uncommon Valor
Valmistusvuosi:1982

Poikkeuksellista rohkeutta on Ted Kotcheffin ohjaama turhan vähälle huomille jäänyt sotaleffa, joka ottaa vahvasti kantaa siihen että sotavangeiksi jääneet amerikkalaiset pitäisi hakea kotiin sillä leffan tekoaikoihin ei kaikkia vankeja oltu haettu kotiin. Samaasta aiheesta tehtiin aikoinaan muitakin elokuvia aina Rambo 2:sta Missing In Acioniin. Poikkeuksellista rohkeutta osaa kuitenkin erottua joukosta omalla tavallaan.

Entinen eversti Jack Rhodes (Gene Hackman) odottaa että hänen Vietnamissa palvellut poikansa haettaisiin kotia vankileiriltä. Mutta turhaan. Jack pyytää myös apua valtiolta mutta he eivät tee asialle mitään joten hän päättää puuttua itse asiaan kokoamalla entisistä sotatovereistaan pienen iskujoukon hakemaan vankeja kotiin. Joukossa on mm. karhumainen Sailor (Randall Cobb), ahtaan paikan kammosta kärsivä Wilkes (Fred Ward), räjähde-ekspertti Blaster (Reb Brown) ja vailla taistelukokemusta oleva Kevin (Patrick Swayze), jonka isä kuoli Vietnamin sodassa.

Vaikka leffan juoni saattaakin kuulostaa Reaganin aikakaudelle tyypillisenä pullistelulle niin siltii Poikkeuksellista rohkeutta ei kumartele tähtilippua. Kaikki tehtävään osallistuvat miehet eivät ole mitään ylivoimaisia Ramboja vaan taistelijoita joilla on omat heikkoutensa ja vahvuutensa. Myös taistelut ovat realistisia ja voimakkaita vaikka eivät mitään Saving Private Ryan-tyylistä kameranheiluttelua olekaan.

Näyttelijät tekevät varmaa työtä. Gene Hackman onnistuu vakuuttamaan roolissaan ja on jälkikäteen sanottuna hyvä valina rooliinsa. Myös aliarvostettu Fred Ward tekee varmaa työtä hiiviskeltytaitoihin erikoistuneena sotilaana joka kärsii sodan traumoista. Myös takavuosien (ja nykyään unohdettu) teini-idoli Patrick Swayze onnistuu tekemään siedettävän roolityön.

Olen edelleen sitä mieltä että Poikkeuksellista rohkeutta on liian vähälle huomille jäänyt sotadraama. Ajanhammas ei ole päässyt nakertelemaan filmin tehoa yhtään vaikka leffalla onkin yli kymmenen vuotta ikää. Pieniä trimmausvirheitä on mukaan eksynyt ja ne pakottavatkin ”jättämään” pistemäärän neljään pallukkaan. Silti kyseessä on kova tapaus joka kestää monta katselukertaa.

nimimerkki: Mask

Arvosteltu: 02.04.2005