Leffan kantavin voima on Tim Curryn esittämä pelle Pennywise.

28.9.2007 23:50

Alkuperäinen nimi:Stephen King's It
Valmistusvuosi:1990

Minä en kovin paljoakaan kammoa klovneja, mutta sillä ei minusta ole mitään merkitystä tätä kaksiosaista TV-elokuvaa kohtaan. Tai voi olla niille, jotka inhoavat klovneja sydämensä kyllyydestä. Tahdon kumminkin tästä kaikesta huolimatta kehua tätä filmiä.

Stephen Kingin vuonna 1986 kirjoittamaan pelottavaan romaanin perustuva Se on saanut kaksi osapuolta, joista toisessa tätä kehutaan tai pelätään, kun taas toisessa ollaan pettyneitä erikoistehosteiden tai juonen muuttamisen takia. Minä kuulun edelliseen ryhmään. Täytyy myöntää, että olen itsekin hieman pettynyt toisen osan loppukohtaukseen (mitä moni pitää täysin surkeana kohtauksena) mutta minä sentään ymmärrän, että kaikkea ei kyetty toteuttamaan kunnolla 90-luvun alussa. Pääasia, että he sentään tekivät jotain. Jotain!

Luulen, että juoni on toistettu monesti, mutta tässä niille, jotka lukevat ensimmäisen kerran tästä elokuvasta: Kuten kirja, elokuva kertoo Mainen kuvitteellisesta pikkukaupungista Derrystä, johon moni muukin Kingin kirja perustuu. Derryn pimeissä viemäreissä elelee hirviö nimeltään Se, joka esiintyy Tanssivan klovnin, Pennywisen (loistava Tim Curry), asussa, jonka lapset vain näkevät. Sieltä se tarjoilee verellä täytettyjä ilmapalloja ja houkuttelee lapsia luokseen, jotka se tappaa terävillä raateluhampaillaan. Seitsemän lasta, Änkyttäjä Bill, Ben, Eddie, Bev, Richie, Mike ja Stan joutuvat pian tekemisiin tämän klovnin kanssa, joka pelleilystään huolimatta saa lapset nauramisen sijasta itkemään ja kuolemaan. Niinpä porukka lähtee tappamaan Sitä, ja saavat sen lopulta lahdatuksi. Kumminkin he sopivat, että tulevat takaisin, jos Sillä vielä henki pihisee. 30 vuotta myöhemmin Mike, joka jäi Derryyn muiden lähdettyä muualle, soittaa ystävilleen ja kertoo Sen olevan jälleen elossa…

Ensimmäinen osa on ehdottomasti parhain ja synkin osa. Lapsinäyttelijät hoitavat homman kotiin. Osaavat näyttää oikein pelästyneiltä kohdatessaan karmeita näkyjä. 60-luvun ympäristö on hienosti toteutettu. Paikoin näkee tässä vähän kehnoja tehosteita, mutta eivät ne täysin surkeita ole kaikesta huolimatta. Richietä esittänyt Seth Green on minusta ehdottomasti paras lapsinäyttelijä tässä tekeleessä.

Toisesta osasta tykkäsin vähiten, mutta ei kovin huono sekään. Välillä typerän koominen, mutta nyt siinä on enemmän verta (mikä ei tule koko elokuvan aikana ihmisistä). Aikuiset ovat tässä huonoin suoritus, ehkä Harry Andersonin esittämä aikuinen Richie on vähän onnistunut hauskana hahmona. Tässä osassa näemme sen älyttömän surkean loppuratkaisun.

Kaikesta huolimatta koko leffan kantavin voima on Tim Curryn esittämä pelle Pennywise. Hahmo ei ole muusta kuin limaisesta naurusta, tujotuksesta ja terävistä hampaista koostuva ilmestys, joka saa ihokarvat kohoamaan. Tietysti ennen elokuvaa jäin miettimään, miten tappajaklovni-ideasta saadaan hyvää jälkeä, mutta tämän leffan osalta se onnistuu. Olen kuullut Hellbreed-nimisestä leffasta, joka on idealtaan vähän samanlainen, mutta suurimman osan mielestä pohjamutaa tähän verrattuna. Mutta kumminkin, Tim Curry sopii tähän rooliin hyvin. Osaa kunnolla eläytyä.

Ohjauksesta en oikein osaa kunnolla sanoa. Aika keskivertoa. Tommy Lee Wallace ei kuulosta kovin tutulta, vaikka hän on kuulemma ohjannut myös Halloween 3:n, missä hän todennäköisesti onnistui munaamaan koko touhun. Tässä hän ei niin huonosti ohjaa, mutta olisi voinut kyllä panostaa hiukan.

Muuten kokonaisuutena King-fanit voivat olla mielissään tästä pätkästä. Kauhufanit voivat myös ehkä pitää tätä OK-pätkänä, mutta melko hajanainen osa. Minä kumminkin onnittelen edes jonkilaisesta suorituksesta.

Ja vielä yksi juttu: on levitetty huhua, että Se saa itselleen Re-Make -version, joka on (toivottavasti) tehosteiltaan paremmasta päästä ja pidempi. Jää vähäsen askarruttamaan…

”Me kaikki leijumme täällä alhaalla! Ja jos liityt meihin, sinä leijut myös!”

nimimerkki: Blairoid

Arvosteltu: 28.09.2007