1.12.2003 17:22

Alkuperäinen nimi:Erin Brockovich
Valmistusvuosi:2000

Jaah. Mitäs telkusta tulee? Erin Brockovich, pääosissa Julia Roberts… jaa, taas jotain romanttinenkomediakakkaa. Mutta hetkinen. Ohjaus Steven Soderbergh? Kaveri joka ohjasi loistavat jännäridraamat Traffic ja Limey? Ja ok veijarikomedian Ocean’s Elevenin? Pikainen silmäys arvosteluun ja selvisi ettei kyseessä olekaan romanttinen komedia, vaan tositapahtumiin pohjaava draamakomedia.

Erin Brockovich on kouluttamaton kolmen lapsen yksinhuoltajaäiti jolla on tilillä 16 taalaa ja velkaa 17.000 dollaria. Erin hakeutuu duuniin erään vanhan asianajajatutun firmaan. Järjestäessään eräitä papereita hän huomaa jotain outoa. Pienet tutkimukset, ihan vain uteliaisuuden takia, ja huomataan että eräs suurvesiyhtiö on myrkyttänyt tietoisesti pikkukaupungin asukkaita. Huono vesi aiheuttaa syöpää ja muita epämukavia tauteja. Kiivasluontoisella Erinillä ei ole itsellä pelissä mitään henkilökohtaista, mutta hän aloittaa väsymättömän kamppailun suuryhtiötä vastaan.

Leffan kantavat voimat ovat Julia Robertsin hurja ja vimmainen roolisuoritus, sekä Steven Soderberghin taitava ohjaus. Myös Albert Finneyn roolityö kannattaa mainita.

Aihe on mielenkiintoinen ja suhteellisen järkky. Kyllä tämän kyllästymättä tapittaa, se on varma. Jos ei muuten sytytä, niin kyllä Julia Roberts pitää miespuolisen katsojan mielenkiintoa yllä ;). Suosittelen pläjäystä, ihan hyvä draama on kyseessä.

Arvosteltu: 01.12.2003