2.6.2001 16:32

Alkuperäinen nimi:L.A. Confidential
Valmistusvuosi:1997

Kysymyksessä varsinainen mestariteos, jossa liikutaan 50-luvun Los Angelesissa. Niminäyttelijöiden tähdittämä leffa, jonka katsominen saa uppoutumaan täysin sen maailmaan. Leffan käsittelee ”hyvä poliisi. paha poliisi” -asetelmaa.

Jouduin olosuhteiden pakosta katsomaan tämän kahdessa osassa. Nautinto olisi ollut varmasti vieläkin suurempi mikäli olisin kerralla pystynyt tapauksen toteamaan. Tässä pläjäyksessä pätee itse aurinkokuninkaan prinsiippi ”95% keskittyminen saa aikaan vain 50% tuloksen”. Leffan juoni on tavallaan niin mutkikas, että tapaus voi vaatia toisen katsomiskerran ennen kuin homma aukenee. Juoni ei sinällään ole varsinaisesti monisäikeinen, mutta itse asiaan liittyvää sälää on niin paljon. Tuo on hyvää ja huonoa… mikäli etsit viihdettä jonka katsomisen jälkeen voit laittaa sen perään pisteen ja siirtyä seuraavaan tapaukseen niin tämä ei ole silloin oikea valinta.

Kim Basigner on sexy ja Russel Crowe kova naisia intohimoisesti puolustava äijä. Danny DeVito aika pienessä roolissa ei hössötä tällä kertaa. Kevin Spacey on loistava ja varsinkin äijän roolihahmon kuoleminen on vakuuttuva osoitus miehen mielettömistä näyttelijän lahjoista. Ainakin minulle hiukan tuntemattomampi Guy Pierce on uskottava jätkä uralla keinoja kaihtamatta eteenpäin pyrkivänä kyttänä. Jätkä on niin vittumainen alussa, että oksat pois. Tyyppi paljastuu kuitenkin varsin reiluksi kaveriksi, joka älyää käyttää poliisilaitosta hyväksi niin kuin laitos käyttää tätä.

Täysiä pisteitä en voi antaa johtuen hiukan liian paljosta asiasta. Tämä leffa voi olla järkevää ostaa omaksi ja katsoa se kahteen kertaan… suosittelen!

Arvosteltu: 02.06.2001