Lähes täydellinen yhden miehen show.

20.7.2003 21:07

Alkuperäinen nimi:The Devil's Advocate
Valmistusvuosi:1997

Paholainen on siis Al Pacinon näköinen asianajaja. Ensimmäinen osa kuulostaa aika houkuttavalta ja jälkimmäinen kehnolta juristivitsiltä. Onhan Al Pacino näytelly jos jonkin sortin paskiaista niin eiköhän tämä ollut huipentuma. Al hyppää vihtahousuihin.

Kevin Lomax(Keanu Reeves) on puolustusasianajaja Floridassa ja ei ole vähään aikaan juttuja hävinnyt. Erään jutun jälkeen tulee tarjous lähteä Nykiin hieman suuremman firman leipiin. Houkutus on suuri ja eihän sitä kerkeä miettimään, kunnes ollaan jo pakattu ja autossa. New Yorkissa vastaanotto on mieletön: Työsuhdeasunto, joka ei ole ihan pieni, ystävälliset työtoverit ja tietenkin pomo, John Milton(Al Pacino). Aluksi kaikki rullaa hyvin, mutta myöhemmin konflikteja alkaa ilmaantua työssä, kotona ja vapaa-ajallakin.

Odotukseni tähän olivat noin keskitasolla eli odotin sellaista kolmen pisteen pläjäystä, mutta yllätyin ihan mukavasti. Al Pacinon työthän ovat yleensä mahtavia, mutta nyt viime vuosina on sinne joukkoon eksynyt skeidaakin, mutta tämä näyttää että ruutia on vielä tallella. Lähes täydellinen yhden miehen show. Keanu Reeves yrittää, mutta ei pääse pitkälle. Naama on kuin pinokkiolla ja muukin kroppa on yhtä joustava kuin rautakanki. Laita tunnetta Kevin, tunnetta. Charlize Theron tekee oivallisen läpimurtotyön Kevin Lomaxin vaimona, jonka hermot ovat koetuksella. Omituiset näyt ajaisivat kenet tahansa hermoromahduksen partaalle.

Elokuva tarjoaa monia huippuhetkiä. Al Pacinon selostus Jumalasta ja Eddie Barzoonista on mahtavaa kuunneltavaa. Sekä kaikki omtiuiset näyt ovat karmivaa katseltavaa. Allekirjoittanutta ne ainakin pelottivat. John Milton on myös eräs koukuista. Miten kukaan voisi voittaa häntä? Miten hän voi tietää kaiken? Miten hän voi olla kaikkialla? Vastaus on yksinkertainen:

Kevin Lomax: What are you?
John Milton: Oh, I have so many names…
Kevin Lomax: Satan.
John Milton: Call me dad.

Tuollainen nostaa ihokarvat pystyyn. Paholaisen Asianajaja on siis mahtava elokuva, täynnä mahtavia roolisuorituksia, jos ei lasketa Keanua mukaan, mutta Al Paino… hänelle minä nostan hattua ja lopussa soiva rollareiden biisi kruunaa kaiken.

Arvosteltu: 20.07.2003