Lähes täydellinen slasher.

19.4.2008 13:39

Alkuperäinen nimi:Freddy vs. Jason
Valmistusvuosi:2003

Pitkään kiersin videovuokraamoita, löytämättä tätä elokuvaa. Sitten oivalsin etsiä netistä, ja menin sitten ostamaan. Suurena Painajainen Elm Streetillä- ja Perjantai 13. -fanina minun oli pakko nähdä tämä.

Freddy (Englund) on juuttunut helvettiin. Häntä ei kismitä se, että on kuollut, vaan se että hänet on unohdettu. Saadakseen voimia, ja päästäkseen jälleen vainoamaan teinejä uniin, hänen täytyy saada nuoret pelkämään ja muistamaan tuota koomista sarjamurhaajaa. Freddy herättää Camp Crystal Laken psykopaatin, Jason Voorhesin (Kirzinger) henkiin, jotta saisi lätkämaskimiehen tekemään murhat hänen puolestaan. Näin myös tapahtuu, mutta Jason ei lopetakaan mättämistä, vaan pilkkoo teinejä mielin määrin. Tästä Freddy ei luonnollisesti pidä, jonka seurauksena kaksi unohtumatonta legendaa ryhtyy taistelemaan toisiaan vastaan.

”It’s Freddy vs. Jason, place your bets.”

Elokuva on niin visuaalisesti kuin juonellisesti upeaa katsottavaa. Ken Kirzingerin hyppääminen Jasonin saappaisiin, ei muuta katselunautintoa – eihän tuollaisen roolin esittäminen rehellisesti sanottuna paljoa näyttelijältä vaadikaan. Robert Englund tekee jälleen mahtavan suorituksen Freddy Kruegerina, joka nostaa elokuvan pisteitä. Ronny Yu onnistuu ohjaajana erinomaisesti,

Lyhyesti: Freddy vs. Jason on todella hyvä elokuva, josta ei jännitystä eikä kauhua puutu. Filmi keskittyy pääsääntöisesti vain Freddyyn ja Jasoniin, mutta eivät sivuhenkilöinä hääräävät teinitkään mitään turhia ole. Surrealistinen loppuratkaisu on mahtava, joka antaa mahdollisuuden jatko-osalle. Tämä on lähes täydellinen slasher.

Arvosteltu: 19.04.2008