Lähes pakko-ostos lättykokoelmaan jos sattuu diggailemaan tätä musiikkityyliä.

20.8.2006 18:24

Kanadalainen 35-vuotias antropologi Sam Dunn päätti tutkia metallimusiikkia hiukan tarkemmin ja tulos on nähtävillä tämän dokumentin muodossa. Mies paneutuu aiheeseen fanin näkökulmasta. Heppu on ollut vuodesta -86 metallidiggari.

Dokumentin ote on perusteellinen ja analyyttinen. Pläjäyksessä pohditaan heavy metallin syvintä olemusta sekä käydään läpi nykyiset metallin eri tyylisuunnat esimerkkien ja sukupuu-tyylisten kaavioiden kanssa. Bändejä ja asiaa olisi paljon, mutta ihan kiitettävästi mies on onnistunut puristamaan puoleentoista tuntiin aiheen josta saisi aikaan varmasti vaikka kokonaisen TV-sarjan.

Haastateltavina nähdään mm. Bruce Dickinson, Dee Snider, Vince Neil, Lemmy, Ronnie James Dio, Tommy Iommi, Rob Zombie, Slayerin ja Slipknotin miehet sekä monia muita. Heppu vierailee Norjassa haastattelemassa paikallisia black-miehiä. Wackenissa pörrätään myös mm. Children Of Bodomin keikalla vaikka itse aktia ei näytetä niin musa kyllä kuuluu ja Sam paljastuu COB-faniksi. Lätyn kohokohtia on vanha tallenne Dee Sniderista oikeudessa 80-luvulla jossa tämä puolustaa lyriikoitaan ahdasmielisiä kukkahattutätejä vastaan. Myös Dion lanseeraaman ja koko metalligenren symboliksi jääneen sormimerkin syntyhistoria selviää miehen itsensä kertomana.

Lätyllä nähdään haastattelujen lisäksi paljon livemateriaalia. DVD on lähes pakko-ostos lättykokoelmaan jos sattuu diggailemaan tätä musiikkityyliä. En oikein usko että muut jaksavat dokkarista innostua.

Arvosteltu: 20.08.2006