La La

15.1.2017 23:58

Alkuperäinen nimi:La La Land
Valmistusvuosi:2016

Damien Chazellen (Whiplash) ohjaama ja kirjoittama La La Land on ylistetty ja palkintoja kerännyt musikaalielokuva, jonka pääosissa nähdään Emma Stone ja Ryan Gosling. He ovatkin rooleissaan aivan mahtavia ja todella osaavat myös laulaa.

Juuri Golden Globe historiaa tehnyt elokuva La La Land tuli ensi-iltaan sopivasti palkinto kauden alkuun. Seitsemän Golden Globe palkintoa (mm. Paras elokuva, paras ohjaus, paras laulu ja parhaat pääosan näyttelijät) voittanut elokuva on myös todella vahvoilla muissa tämän vuoden suurissa palkintogaaloissa. Ja vaikka Oscar ehdokkuuksia ei vielä ole annettu uskon, että La La Land saa ehdokkuuksia useissa kategorioissa, sekä myös voittaa niissä. Elokuvan nähtyäni myös ymmärrän, miksi se voitti niin monta Golden Globe palkintoa. Sillä musiikit ja laulut ovat todella hyviä ja päänäyttelijät ovat mahtavia rooleissaan ja laulavat hyvin. Myös ohjaus ja käsikirjoitus on hyvää jälkeä.

Tämän tyylisiä elokuvia ei vain nykypäivänä enää nähdä, jonka takia tämä olikin todella piristävää vaihtelua. Hienointa elokuvassa on juuri sen vanhanaikainen kuvaus; kamera liukuu kaupungin yli tyylikkäästi ja malttaa pysähtyä tutkailemaan hahmoja ja muutenkin kuvaus on todella hienoa katsottavaa. Elokuva henkiikin todella paljon juuri nostalgisia Hollywood elokuvia menneiltä vuosi kymmeniltä. Ja vaikka elokuva sijoittuu nykyaikaan, tuo se silti vanhan Hollywoodin tuntua ja tuntuu kuin Los Angelesissa olisi taikaa. Ja miten tyylikkäästi on kuvattu päähahmojen elämää musiikin ja tanssin siivittämänä. Elokuvan lavastus ja puvustus ansaitsevat myös maininnan, sillä ne on tehty todella mallikkaasti.

Elokuvan kappaleet ovat todella hyviä ja aivan varmasti elokuvan nähtyäsi ne soivat päässäsi, ainakin osa niistä. Varsinkin ”City of Stars” kappale, joka on ehdottomasti elokuvan paras kappale. Itse ainakin kuuntelin elokuvan kappaleita kotona heti elokuvan nähtyäni. Elokuvassa on myös vahvasti esillä jazz musiikki, aivan kuten ohjaajan edellisessä elokuvassa Whiplashissä. Joten lieneekö ohjaaja tykästynyt jazziin. Elokuvassa nähdään myös pienessä roolissa Whiplash elokuvassakin nähty J.K. Simmons, valitettavasti hän ei kuitenkaan elokuvassa laula. Elokuvassa nähdään myös laulaja John Legend yhtenä roolihahmona ja onhan hänellä toki laulu kohtauksiakin.

Mia (Stone) on elokuvanäyttelijän urasta haaveileva nuori nainen. Sebastian (Gosling) on ravintolapianisti, joka unelmoi omasta jazzklubista. Mian ja Sebastianin tiet kohtaavat kerta toisensa jälkeen ja tietenkin tästä alkaa rakkaustarina. Elokuva on kuitenkin paljon muutakin kuin pelkkä rakkaustarina tai romanttinen musikaalielokuva. Siinä on syvyyttä ja tunnetta ja se kertoo hyvin elokuva ja musiikkialasta ja niiden hienoudesta ja huonoista puolista. Enempää en juonesta mainitse vaan jokainen saa itse käydä elokuvan katsomassa.

Emma Stone ja Ryan Gosling ovat rooleissaan todella hyviä ja voi olla että elokuvassa nähdään Emma Stonen paras roolityö tähän mennessä, sillä sen verran hyvää jälkeä hän tekee. Toki myös Ryan Gosling on hyvä roolissaan, mutta juuri Emma Stonen roolityö on huikeaa katsottavaa. Molemmat myös todellakin osaavat laulaa ja heidän äänensä sopivat todella hyvin yhteen. Uskonkin molempien voittavan vielä useita palkintoja rooleistaan tässä elokuvassa.

La La Land on elokuvan taikaa parhaimmillaan ja siihen uppoutuu todella hyvin. Se on myös elokuva joka kannattaa käydä katsomassa ihan teatterissa asti. Sillä isolta kankaalta katsottuna se on parhaimmillaan ja sen maailmaan pääsee todella uppoutumaan. Elokuvan jälkeen sitä vaan tekee mieli mennä tanssimaan tai nousta jo kesken elokuvan ja alkaa tanssimaan. Sillä sen verran hyvin on tanssikohtaukset elokuvaan luotu.

Vaikka musikaalit yleensä pelästyttävät mies puoliset katsojat niin itse kuitenkin pidin siitä. Niin kuin usein muistakin musikaaleista. Eikä aina kannata olla ennakkoluuloinen, sillä musikaaleissa on usein sitä jotain, mitä ei välttämättä muista elokuvista löydä. Ja jos ei muuten niin menkää edes naistenne kanssa se katsomaan.

Pidin siis elokuvasta paljon, mutta ei se aivan täydellinen silti ole. Sillä elokuvaa katsoessa oli kokoajan tunne että jotain vain puuttuu. En kuitenkaan osaa kuvailla mitä. Kokonaisuutena elokuva on kuitenkin todella hyvä ja suosittelen sitä ehdottomasti kaikille. Ja jos pitää elokuva-alan palkintogaalojen katsomisesta kuten itse pidän, niin tämä elokuva kannattaa käydä katsomassa, sillä se varmasti tulee olemaan ehdolla lähes jokaisessa gaalassa.

Arvosteltu: 15.01.2017