Kyllä, se on sarjansa ehdottomasti huonoin, mutta onko se nyt niin huono?

8.2.2014 14:34

Minä myönnän, että seuraava tekstilitannia ja pisteiden määrä saa varmasti monet katsomaan minua kieroon. Ylleni lankeaa varmasti kerettiläisen rooli ja kivittämisen/ristiinnaulitsemisen uhka. Mutta minä en voi vain olla hiljaa, kun nyt tulin viimeinkin kaikkien näiden vuosien jälkeen vilkaisseeni 20-vuotta sitten valmistunut – epäviralliseksi tittelöidyn – Uuno Turhapuro -leffan nimellä Uuno Turhapuron veli. Ja pakko sanoa: kyllä, se on sarjansa ehdottomasti huonoin, mutta onko se nyt niin huono?

Totta kai pisteitä suurimman osan rokottaa yksi kiistaton tosiasia: elokuvassa ei ole itse Uuno Turhapuron hahmoa eikä siis Vesa-Matti Loiria!!! Leffalla ei siis käytännössä olisi oikeutta kutsua itseään Uuno -leffaksi eikä käyttää leffan lopussa Uuno -tunnaria, mutta kuunnelkaa silti minua hetken.

Juoneen siis. Ruotsista saapuu Uunon veli Tarmo Turhapuro (Esko Salminen) vaimonsa kera ja kaiken sen keskellä itse Uuno Turhapuro on kidnapattu (minkä pitäisi siis selittää hahmon poissaolo). Vuorineuvos Tuura (Tapio Hämäläinen) on tietysti riemuissaan, mutta tietysti moni osapuoli yrittää taas iskeä kyntensä Tuuran omaisuuteen. On mm. Tarmon anoppi (Mai-Britt Heljo), Uunon kaverit Härski-Hartikainen ja insinööri Sörsselsön (Spede Pasanen ja Simo Salminen) ja näiden kaveri Purkka-Pekka Putelius (Pirkka-Pekka Petelius) sekä Tarmo itse. Onnistuuko suuri huijaus ja kuka voittaa koko pelin?

Speden kirjoittaman käsikirjoituksen taustana on se, että Spede ja Vesku olivat riitaantuneet keskenään, mutta Spede oli silti päättänyt toteuttaa tekeleensä. Ja onhan tämä käsikirjoitus melkoisen luokaton, sillä eihän se tee kunniaa koko Uuno -kanooniin. Mutta onhan se silti myönnettävä, että monen muun Uuno -elokuvista tuttujen naamojen näkeminen oli hieno asia, mikä tietenkin vähän nosti pisteitä sekä tietysti leffan huumori oli kaikin puolin ihan hauskaa.

Myönnetään, että Tarmo Turhapuron esittämä Esko Salminen on vain kalpea varjo loistavasta Veskusta ja alkujaan leffan alkupuolella en yhtään tykännyt Tarmo -hahmosta. Mutta kyllä leffan edettyä tuli vastaan hauskoja hetkiä hahmon parissa joten en voi sanoa olleeni aivan täysin petetyn oloinen. Esko Salminen ei tietenkään ole kauhean hauska (ja Veskua todella kaipasi tilanteessa kuin tilanteessa), mutta kyllä sen nippanappa sietää, sanoi muut mitä tahansa.

Eli mitä voi elokuvasta siis sanoa? Elokuva on todellakin huono elokuva, eikä kuuluisi todellisuudessa Uuno Turhapuroon liittääkään. Mutta rehellisyyden nimissä minä odotin oikeasti paljon surkeampaa leffaa ilman tätä Veskun uupumista, mutta silti minä välillä viihdyinkin tämän elokuvan parissa. Joten minun – ja vain minun – mielipiteeni on, ettei tämä niin täysin paska elokuva ole kuin mitä annetaan ymmärtää. Suositeltavaa olisikin, että moni yrittäisi katsoa elokuvan mielummin toisestakin näkökulmasta kuin miten sitä on elokuvan ilmestymisestä lähtien totuttu katsomaan.

Arvosteltu: 08.02.2014