Kunnianhimoa riittää – toisin kuin ammattitaitoa ja näkemystä

5.8.2015 15:28

Alkuperäinen nimi:Primer
Valmistusvuosi:2004

Harvoin näkee näin amatöörimäisiä elokuvia. Elokuva alkaa 20 minuutin dialogilla, jossa tiedemiehet (Carruth ja Sullivan) eivät puhu mitään muuta kuin tieteellistä (j)argonia jostain projektistaan. En todellakaan osaa sanoa, kenestä tämä oli hyvä ratkaisu saati kuka katsoja tosissaan voi tunnustaa olleensa tässä vaiheessa aidosti kiinnostunut. Vihdoin saadaan joku juonentapainen, kun kaksikko vahingossa keksii aikakoneen (ja samalla kaikki tieteestä puhuminen kyseenalaistuu elokuvan itsensäkin toimesta).

Primer yrittää olla jonkinlainen Nolan meets Tarantino/ Linklater. Nimikin kuulostaa siltä, että on tarkoituksella yritetty luoda mielleyhtymä Nolaniin; sana ”primer” ei muistaakseni tule missään vaiheessa edes esiin koko leffassa. Koko kerronta tapahtuu muutamaa yksittäistä kertojaääntä lukuunottamatta dialogin kautta. Kunnianhimoa siis riittää, mutta homma kaatuu näkemyksen ja/ tai ammattitaidon puutteeseen. Hahmot jäävät niin käsiksessä kuin näyttelijäsuorituksina hyvin ontoiksi, tylsiksi ja jossain määrin kliseisiksikin. Ontoista hahmoista ja vaikeaselkoisesta dialogista on vaikea saada otetta.

Visuaalisesti Primer on jotain täysin käsittämätöntä. Tuntuu siltä, kuin filtterit olisi valittu kuhunkin kohtaan arvalla. Outo, välillä yliampuvakin väritys rikkoo muutenkin vähäistä tunnelmaa. Musiikit eivät tunnu alleviivaavan muuta kuin sitä, että kyseessä on indie-leffa. Kevyttä jammailua, joka istuu leffaan kuin vetyatomi oktettiin.

Kun on viimein lopputwistin aika, on sekavalla kerronnalla hieman väsähtänyt katsoja saatu niin pois pelistä, ettei todellakaan mitään ahaa-elämyksiä tai yllätyksiä ole luvassa, sillä kärryiltä on ehditty jo pudota useampaan otteeseen. Tätä voi pitää jopa saavutuksena, sillä kestoa elokuvalla ei ole kuin 73 minuuttia (joista ensimmäiset 20 puhdasta tyhjäkäyntiä). Ehkä toisella katselulla juoneen voisi päästä paremmin sisään. Sellaista tosin tuskin tulee minun osaltani, sillä mitään muutakaan tarjottavaa ei Primerillä ollut. Sitä paitsi yllättäviä twistejä on muutenkin jo ihan tarpeeksi.

Oikeastaan tuntuu siltä, kuin koko homma olisi alunperin luotu väärään formaattiin. Kirjana Primer voisi toimia huomattavasti paremmin, kun ponneton näyttely, visuaaliset riitasoinnut tai informaatiotulva eivät olisi estämässä tarinasta nauttimista. Uskon, että elokuvasta on mahdollista nauttia, mutta koen sen olevan liian haastavaa siihen nähden, mitä muuta sillä on tarjottavanaan. Primer on yksinkertaisesti aivan liian turhanpäiväinen ja sisällötön teos. Suosittelen jättämään väliin, ellei oikeasti ole 73 minuuttia täysin ylimääräistä elämää käytettävänään.

Arvosteltu: 05.08.2015