Kulttimaineensa ansainnut, muttei mikään elokuvallinen kokemus

13.3.2004 15:05

Alkuperäinen nimi:Dirty Harry
Valmistusvuosi:1971

Likainen Harry oli aikoinaan hyvinkin keskusteltu elokuva, jonka moraalisointi aiheutti kovaa närää ihmisten keskuudessa. Skipataan vähän päälle 30 vuotta eteenpäin ja siirrytään nykyaikaan ja katsotaan elokuva uudelleen, miten se nyt vaikuttaa. Tulos on selvästi alaspäin, Likainen Harry ei pysty enää säväyttämään tai olemaan mitenkään erikoinen. Ilman elokuvan moraalisointia, ei tässä olisi mitään erikoista. Scorpion tappaja on ärsyttävyydessään kauhea ja katsoja toivoo, että Dirty Harry pieksäisi ukon henkihieveriin, ei kuitenkaan hahmon vuoksi vaan näyttelyn. Itse en kestäisi montaa kertaa katsoa ukkoa, sen verran ärsyttävä ukko on.

Likainen Harry kertoo Scorpion nimisestä murhaajasta, joka terrorisoi San Fransiscon katuja – tietenkin tappamalla kiväärillään. Clint Eastwoodin esittämä Harry ei ohjeita kuuntelee vaan haluaa napata mielipuolen ja kun viimeinkin Harry nappaa Scorpionin, poliisit päästävät hänet vapaaksi, kun ohjeita ei noudatettu. Harry on kuitenkin päättänyt napata Scorpionin linnan sisään.

Kuten jo totesin elokuvan olevan vain keskivertoa, en valehdellut ollenkaan. Onhan Likainen Harry kulttimaineensa ansainnut, muttei mikään elokuvallinen kokemus. Clint Eeastwood nappaa pisteet kotiin ja on ainoa henkilö, joka ei saanut minun vihaani jylläämään. Kerta kaikkiaan vihasin Scorpionia, hän jos mikään pistää ärsyttämään.

Elokuvaa kulkee keskivertopolkuaan ja jääkin sinne minun listallani. Likainen Harry on vain yksinkertaisesti jäänyt monien mieleen hienoimpana poliisielokuva, miksi? Ehkäpä hienojen replojensa ansiosta?

Arvosteltu: 13.03.2004