Kuka tahansa tusinaohjaaja olisi voinut ohjata tämän.

10.1.2011 16:28

Alkuperäinen nimi:Cop Out
Valmistusvuosi:2010

Jimmy Monroe (Willis) ja Paul Hodges (Morgan) ovat peiteoperaatioissa työskenteleviä poliiseja. He onnistuvat tyrimään erään huumeoperaation ja miehet laitetaan hyllylle. Jimmyn tytär on menossa naimisiin ja häihin tuhlaantuu tuntuvasti rahaa. Hän aikoo myydä vanhan keräilykorttinsa, mutta se varastetaan. Niinpä Jimmy ja Paul lähtevät jahtaamaan sitä ympäri kaupunkia.

Cop Out on yllättäen Kevin Smithin (Clerks, Dogma) ohjaama. Kevin Smith on käsikirjoittanut aiemmat elokuvansa itse, mutta tätä hän ei ole käsikirjoittanut. Kevin Smithin elokuvissa esiintyy varsin erikoista sanailua ja roisia huumoria. Niissä on usein ihan mielenkiintoista sisältöä. Harmi, että nyt Smith ei saanut ohjattavakseen kunnon kässäriä. Käsikirjoitus on sitä luokkaa, että kuka tahansa Hollywoodin tusinaohjaaja olisi voinut tehdä tämän elokuvan. Tosin jollakin tusinaohjaajalla olisi luultavasti tullut vieläkin huonompaa jälkeä.

Cop Outin ongelmat ilmenevät jo itse käsikirjoituksessa. Elokuva on ottanut vaikutteita 1980-luvun poliisielokuvista. Kuitenkaan ei ole osattu päättää, onko tämä ihan tosissaan kasarityylinen poliisikomedia vai parodia niistä. Nyt sitten käsikirjoitus on hyvinkin kaavamainen ja elokuvakin näin ollen on varsin kliseinen ja ennalta-arvattava. Vitsitkin ovat erittäin kuluneita, vaikka muutama ihan hauskakin vitsi on saatu mukaan.

Toimintakohtauksissa ei ole juuri kehumista. Parempaakin on kyllä nähty ja toimintaa ei ole kovin paljon. Tosin se vähän pelastaa elokuvaa uppoamasta vieläkin syvemmälle. Kyllähän se vähäinen ja vaisu toiminta toki auttaa kestämään elokuvan reilun puolentoista tunnin pituuden, mutta siltikin olisi voinut olla hieman lyhyempikin.

Hahmot ovat aika mitäänsanomattomia, eikä näyttely ainakaan auta asiaa. Bruce Willis suorittaa hommansa hieman laiskasti, eikä tunnu oikein innostuneelta. Tracy Morgan on roolissaan todella ärsyttävä tapaus. Usein nämä sidekickit ovat aika rasittavia, mutta Morgan on jo omaa luokkaansa. Hänen vitsinsä ovat suorastaan säälittäviä ja varsinkin alun elokuvien kohtausten matkiminen on jo todella naurettavaa huonolla tavalla.

Siis tällaisen kyhäelmän omia polkujaan kuljeskellut Kevin Smith on mennyt tekemään. Kevin Smith ei ole tehnyt tähän käsikirjoitusta, ja se kyllä näkyy harmillisesti tyylistä. Lopputulos on sitten tällainen tusinatuotos, joka tuskin olisi pääsyt teatterilevitykseen, jos ohjaajana olisi ollut joku tusinaohjaaja ja pääosissa tuntemattomia nimiä. Kerran tämän ehkä jaksaa katsoa, mutta ei mitenkään uudelleenkatsomisen arvoinen. Toivottavasti tämä ei ole Kevin Smithin tason laskemisen lähtölaskenta.

Arvosteltu: 10.01.2011