Kuka hänet lavasti ja mistä on kyse?

5.7.2005 08:17

Alkuperäinen nimi:Nightwatch
Valmistusvuosi:1997

Opiskelija Martin Bells (Ewan McGregor) saa työpaikan sairaalan patologisen laitoksen yövartijana. Ensimmäisenä iltanaan, kun Martin sapuu perille, sairaalan entinen yövartija näyttää Martinille paikat ja kertoo miten hommat toimivat. Hetkeä myöhemmin paikalle ilmestyy rikostarkastaja Cray (Nick Nolte), joka on jonkin aikaa tutkinut outojen murhien sarjaa. Seuraavan yönä ruumishuoneen hälytyskello rikkoo sairaalan hiljaisuuden. Martin päättää lähteä tarkastamaan mistä on kyse. Pian Martin joutuu itse syytetyksi murhista. Martin ei voi luottaa edes tyttöystäväänsä Katherineen (Patricia Arquette), eikä parhaaseen kaveriinsa James Gallmaniin (Josh Brolin). Martin päättää itse selvittää mysteerin, kuka hänet lavasti ja mistä on kyse?

Kyseinen leffa on uusintaversio tanskalaisesta samanimisestä leffasta, jossa ohjaaja, Ole Bornedal, oli sama. Jotain eroja kyllä on tehty näiden versioiden välillä. Tarina oli hieman ennalta-arvatta, mutta hyytävää meininkiä on muutamssa kohtaa mukavasti mukana. Ewan McGregor tekee hyvän roolin Martinina, myös Nick Nolte tekee hyvää jälkeä. Ei tämä leffa mikään briljantti ole, mutta jännäreiden ystäville hyvää viihdettä. Seitsemän tai Uhrilampaat tasolle ei mennä, mutta omassa sarjassaan toimiva, kauhuelementtejä sisältävä trilleri.

nimimerkki: andy

Arvosteltu: 05.07.2005