Kotimainen nuorisoelokuva, joka ei nostata mitään mielettömiä mielenliikkeitä suuntaan eikä toiseen.

9.11.2002 11:42

Alkuperäinen nimi:Young Love
Valmistusvuosi:2001

Young Love on pienimuotoinen, kotimainen nuorisoelokuva, joka ei nostata mitään mielettömiä mielenliikkeitä suuntaan eikä toiseen. Elokuvan tarina nuoren pojan (yksipuolisesta) ensirakkaudesta ei ole omaperäinen, mutta sen toteutus kuitenkin ihan katsottavaa luokkaa.

On hyvä, että Suomessa tehdään myös elokuvia, jotka on suunnattu varhaisnuorille/lapsille tavalla, jolla ei yritetä tavoitella taiteiden taivaita. Arto Lehkamo ohjaa perusvarmasti, samalla tavalla kuin elokuvassaan Yöjuna (pääosassa Santeri Kinnunen). Young Love on kuitenkin hieman vaisumpi teos.

Young Love kertoo 13-vuotiaasa Jukasta (Joonas Nordman), joka harrastaa valokuvausta ja löytää vähän vahingossa kuvauksilleen unelmiensa kohteen, 19-vuotiaan Johannan (Saija Lentonen). Kaupan kassamyyjänä toimivasta Johannasta tulee Jukan ensirakkaus ja poika sitkeän yrittämisen jälkeen saa tytöstä myös henkilökohtaisen mallin ja auttaa Johannaa pääsemään mallikisoihin.

Joonas Nordman pääroolissa on ihan OK ja Saija Lentonen on söpö ilmestys. Pienessä sivuosassa, mallimammana, nähdään Anna-Leena Härkönen. DVD-llä on pari poistettua kohtausta, joita ohjaaja Arto Lehkamo kommentoi. Niistä ensimmäinen ja pitempi jätettiin elokuvasta pois vasta aivan viime vaiheessa ja se aiheutti samalla sen, että tarinaan tuli kuvallisesti pieni moka. Kohtauksen olisi ihan hyvin voinut jättää elokuvaan, sillä se olisi lisännyt myös elokuvan lyhyttä kestoa, tunti ja 15 minuuttia ei ole kokoillan elokuvalle mikään ihannepituus, melkeinpä alipitkä. Elokuvan tunnusbiisi Aika-yhtyeen Hear Me Now on DVD:llä myös videon muodossa. Itse elokuvassa esiintyy myös Kemopetrol hehkeän solistin Laura Närhen johdolla.

Nimimerkki: jimmy

Arvosteltu: 09.11.2002