Koskettava. Tosin elokuva sortuu välillä sokerisuuden puolelle.

11.1.2005 17:39

Alkuperäinen nimi:E.T. - The Extra-Terrestrial
Valmistusvuosi:1982

E.T. oli aikoinaan yleisömenestys. Varsin suosittu leffa se on edelleen. E.T. kuuluu klassikkoelokuviin. Omasta mielestäni se on kuitenkin hieman yliarvostettu. E.T., jonka katsoin on tämä paljon kritiikkiä saanut masteroittu versio. Olen kyllä nähnyt alkuperäisversionkin, mutta sen näkemisestä on sen verran aikaa, etten enää muista siitä paljonkaan ja näin ollen en voi vertailla näitä versioitta keskenään.

Ryhmä avaruusolioita on Maapallolla keräilemässä kasviksia. Niille kuitenkin tulee äkkilähtö ja yksi alieneistä jää Maapallolle. Se päättyy erääseen pihaan ja perheen lapset piilottavat sen. E.T. kuitenkin haluaa kotiin. Myös muut tahot ovat kiinnostuneet avaruusoliosta.

Tämä on sinänsä ihan koskettava leffa. Tosin elokuva sortuu välillä sokerisuuden puolelle. Onneksi meno ei kuitenkaan missään vaiheessa sorru Steven Spielbergin 19 vuotta myöhemmin valmistuneen A.I. Tekoälyn sentimentaalisuuden tasolle. Elokuva on myös melko humoristinen. Myös näyttelijät tekevät ihan kohtuullista työtä. Etenkin tuolloin 11-vuotias Henry Thomas tekee hienon roolisuorituksen Elliottin roolissa. Harmillista, että kaveri on sittemmin eksynyt ihan ihmeleffoihin, muun muassa Psyko neloseen. Elokuva kuitenkin sortuu välillä pitkäveteiseksi. Lapset saattaisivatkin viihtyä tämän leffan äärellä, mutta aikuinen katsoja saattaa hieman tylsistyä tämän äärellä.

Arvosteltu: 11.01.2005