Kokonaisuutena Liisa Ihmemaassa on erittäin sekopäinen, ja sopii lähes kaikenikäisille.

21.7.2009 11:58

Pieni Spoilerivaroitus!

Liisa Ihmemaassa on vuonna 1951 tehty Disneyn klassikkoelokuva. Klassikkoelokuvan maineen se kyllä ansaitsee, se on täysin totta.Kysymys kuuluukin; mitä tällä oikein tarkoitettiin, ja minkä ikäisille?

Juonenkuvaus on harvinaisen mielenkiintoinen. Liisa unelmoi Ihmemaasta, jossa asiat olisivat paremmin kuin oikeassa maailmassa.Hetken kuluttua Liisa huomaa Valkoisen Jäniksen juoksevan vaatteet päällä, kelloa katsoen. Tottakai Liisa lähtee seuraamaan, ja siitä alkaa huima seikkailu Ihmeellisessä maailmassa, jossa kasvitkin osaavat puhua.
Erittäin mielenkiintoista, ja mukavaa katsottavaa. Kaikki tämä toimii musikaalina erittäin hyvin.

Jefferson Airplane julkaisi vuonna 1967 hittibiisin White Rabbit, joka kertoo Liisa Ihmemaassa-tarinasta, tosin hieman eri tavalla.
Välillä nimittäin tuntuu siltä että Liisa Ihmemaassa näyttää epäsuorasti huumeiden käyttöä, ja vieläpä niin että huumeiden käyttäjä on sekopäinen, ja poissaolevan oloinen.
Alussa Liisa juo pienen lasipullon tyhjäksi, ja kutistuu erittäin pieneksi, jonka jälkeen hän syö jonkinlaisia keksin näköisiä asioita, ja hän muuttuu taas isoksi. Suhteellisen epäilyttävää, vai eikö muka?Tämän kaiken kuittaa vesipiippua poltteleva sekopäinen mato. Leffassa nähdään myöskin sienien syömistä, mikä viimeistään on erittäin epäilyttävää.Onko ylipäätänsä mahdollista etteivät elokuvan tekijät (ja kirjan kirjoittajat) tajunneet, että tällaiset voivat olla isomman katsojan mielestä hieman outoja? Onko se kikka jolla myöskin isommat katsojat haluavat katsella tämän elokuvan?Vai onko kenties niin, että tämä elokuva on tarkoitettu niin pienille, etteivät he vielä ymmärrä sienien syömisestä mitään? Tähän ei voi kunnollista vastausta antaa, kukin tulkitkoon omalla tavallaan.

No entäpä minkä ikäisille tämä on tarkoitettu? Ihan en ainakaan perheen pienimmille suosittelisi, sillä sen verran jännittäviä kohtauksia tulee vastaan.Vaikka kokonaisuus onkin toteutettu hauskasti, ja pienille sopivaksi, ei minun mielestäni ole sopivaa antaa kolmevuotiaan lapsen katsoa kun kuningatar haluaisi katkaista päitä. Opetuksiakaan tästä ei pahemmin löydy, mikä on Diney-animaatiolle suhteellisen harvinaista. Jotain pieniä opetuksellisia asioita saattaa löytää, mutta mitään olennaista tässä ei minun mielestäni ole.

Liisa Ihmemaassa on kuitenkin täynnä kohtauksia, jota pienet lapset rakastavat. Yksi esimerkki on Hullun Hatuntekijän ja Jäniksen syntymättömyysjuhla, mikä on erittäin hauska.

Visuaalisesti Liisa Ihmemaassa on mahtava. Erilaisten värien ja muotojen riemujuhlaa löytyy enemmän kuin tarpeeksi, ja jossain vaiheessa hymy hiipii kasvoille aivan varmasti. Jopa minä nauroin tätä elokuvaa katsoessani, mikä on erittäin kunnioitettava saavutus. Hahmot ovat välillä sen verran hupaisia ja vinkeitä, ettei niitä voi kuin rakastaa. Outouksiahan tässä elokuvassa riittää vaikka muille jakaa, mutta pari erittäin hellyttävää ja söpöä pientä kummajaista on myös otettu mukaan.

Pienemmät rakastavat elokuvassa kaikkea mahdollista, ja nauravat varmasti monessakin kohtaa, mutta hieman vanhempikin saa vähintään hymyn huuleen tätä loistavaa pätkää katsoessa. Teini-ikäinenkin saattaa pitää tästä elokuvasta, varsinkin kaveriporukassa katsottuna tämä on varmasti hauskaa – jos siis ajattelee kaikkea mahdollista huumekanalta. Liisa ihmemaassa on varsin mainio musikaali, ja jokaisen tulisi katsoa tämä.

One pill makes you larger
And one pill makes you small…
– Jefferson Airplane – White Rabbit

Arvosteltu: 21.07.2009