Kokonaisuutena hieno lopetus tälle verentäyttämälle kostoreissulle

13.9.2004 08:29

Alkuperäinen nimi:Kill Bill: Vol. 2
Valmistusvuosi:2004

Kill Bill Vol.1 oli verentäyttämä väkivaltasoppa jossa oli kuitenkin erittäin osuvat musiikkivalinnat. Kill Bill Vol kahdessa tarina jatkuu. Verellä ei tällä kertaa läträtä, musiikki on edelleen loistavaa(suuri kiitos Morriconelle), näyttelijät loistavia ja Tarantinon tavaramerkiksi muodostunut dialogi on kunnossa. Vol kakkonen siis jatkaa suoraan siitä mihin ykkösessä jäätiin. Morsiamen listasta on jo kaksi nimeä vedetty ylitse. Vielä olisi jäljellä Michael Madsenin loistava hahmo Budd, yksisilmäinen Elle Driver ja itse pääpiru Bill.

Tarinankerronta tosiaankin on rauhoittunut edellisestä ja väkivallan määräkin leffassa on minimaalinen, mikä on kylläkin erittäin hyvä ratkaisu. Vol.2 alkaa siis Chapter kuudesta, joka on eräänlainen prologi koko sarjalle. Se kertaa Two Pinesin verilöylyn tapahtumat jotka lopulta johtivat koko tähän kostoreissuun. Massacre at Two Pines on hieno aloitus, Morriconen siivittämänä. Veteraani David Carradinen erinomaisesti tulkitsema Bill paljastaakin kasvonsa ensimmäistä kertaa. Neljän tähden arvoinen aloitus.

Chapter 7 räjäyttääkin jo potin. Tässä saammekin ensikosketuksen Michael Madseniin esittämään juoppoon tissibaarin ovimieheen, Budiin. Chapter sisältää myös erään koko leffan hienoimmista kohtauksista, sen puhutun hautauskohtauksen. The Lonely grave of Paula Schultz on viiden tähden arvoinen chapteri.

Seuraava chapteri palaa jälleen menneisyyten jolloin Morsian saapuu Hong Kong legenda Gordon Liun esittämän mestari Pai Mein luokse. Chapter koostu pääosin Morsiamen rankoista harjoituksista Pai Mein alaisuudessa. Hyvä Chapter tämäkin.

Seuraavassa, Chapter ysissä näemme enemmän ykkösessä vain vilahtanutta Daryl Hannahin Elle Driveriä. Chapter sisältää myös mainiosti toteutetun taistelukohtauksen Buddin asuntovaunussa. Hyvin menee tähän asti.

Sitten onkin vuorossa se odotettu finaali jossa Morsian pääsee viimein vastakkain Billin kanssa. Tämä osa sitten osoittautuikin suurimmaksi pettymykseksi. Dialogi lässähtää osittain ja itse lopetus on muutenkin hieman, miten sen nyt sanoisi, ”laimea”. Mutta kokonaisuutena kuitenkin hieno lopetus tälle verentäyttämälle kostoreissulle. Tarantino on jälleen osoittanut osaamisensa. Katsomisen arvoinen pätkä todellakin.

nimimerkki: Cuomi

Arvosteltu: 13.09.2004