Kokonaisuutena erinomainen päätös tälle legendaariselle ja eeppiselle sarjalle.

6.7.2008 13:21

Alkuperäinen nimi:The Godfather: Part III
Valmistusvuosi:1990

Viimeinen osa Kummisetä-trilogiasta oli pakko katsastaa. Tämä kolmas osa tehtiinkiin yli 16 vuotta toisen osan jälkeen. Michael Corleone (Al Pacino) on nyt 60-vuotias Corleonen mafiaperheen johtaja. Hän katuu aiempia tekojaan ja hauaisi siirtää perheensä toimet rehellisiksi, mutta se ei ole kovin helppoa, kun muut mafiosot hiillostavat perässä.

Kolmas osa ei ole yhtä synkkä ja väkivaltainen kuin kaksi edellistä osaa, mutta on tarinan kerronaltaan rauhallisempi ja huolellisempi. Näyttelijäkaarti on edelleen loistava: Al Pacino, Andy Garcia, Diane Keaton, Eli Wallach, Sofia Coppola. Dialogit ovat jälleen omaa luokkaansa niin kuin on ollut kaikissa Kummisetä-elokuvissa.

”I’m not rich and I don’t know nothing about politics.”
”Guns are money and politics is time when you pull the trigger.”

”I have a message for you from Michael Corleone…”

Kummisetä III on kokonaisuutena erinomainen päätös tälle legendaariselle ja eeppiselle sarjalle. Kaikki kohdat saadaan selvitettyä ja tarina saadaan hyvin, jokseenkiin eriskummallisesti, päätökseen. Tarkoitan tuolla eriskummallisuudella hiukan erikoista loppuratkaisua. Kuitenkin Kummisetä III on hieno päätös, höystettynä loistavilla näyttelijöillä, dialogiella ja rauhallisella tarinankerronalla.

Kriitikot ovat haukkuneet työtä, mutta ainakin allekirjoittaneen mielestä se on loistava elokuva. Ei kuitenkaan kahden edellisen tasoa, mutta kolmantena osana mahtava. Suosittelen lämpimästi katsomaan koko Kummisetä-trilogian. Se on jokaisen elokuvista pitävän ihmisen pakkokatsomus.

Arvosteltu: 06.07.2008