25.10.2009 14:17

Alkuperäinen nimi:Freddy vs. Jason
Valmistusvuosi:2003

Jälleen kerran uusi lisäys Freddy Kruegerin ja Jason Voorheesiin slashersarjoihin, mutta tällä kertaa se on muotoiltu versus-versioksi. Ensimmäistä kertaa katselin tämän elokuvan yhdeksänvuotiaana ja pakko myöntää että ei uni seuraaviin viikkoihin oikein tullut; sen verran ronskia kamaa Freddy vs. Jason on. Mutta nyt kuusi vuotta myöhemmin hain netistä ja pidin sen vajaa pari tuntisen istunnon omassa pimeässä huoneessa seuranani Elm Srteetin suosikkipoju Freddy Krueger ja Camp Crystal Laken kuolleista herätetty sarjamurhaaja Jason Voorhees.

Freddy Krueger on jumittunut helvettiin eikä ole kovin riemuissaan siitä; hän ei pääse takaisin Elm Srteetin nuorten uniin ellei hän saa heitä muistamaan ja pelkäämään itseään. Freddy herättää uinuvan, lätkämaskiin sonnustautuneen Jasonin tämän äitinä esiintyneenä ja lähettää tuon yli kaksi metrisen machetteveitsellä silpovat kaapin Elm Streetille muistuttamaan asukkaita pahimmista päivistä. Freddyn juoni toimiikin ja hän on jälleen kuvioissa, mutta hänellä on kuitenkin pikku ongelma: Jason on päässyt veren makuun eikä aiokkaan lopettaa teurastustaan, niin hyvät apajat Springwoodissa on. Freddy suivaantuu ja yrittää tuhota Jasonin, mikä ei olekkaan niin helppoa. Näiden kahden sarjamurhaajan välille syntyy taistelu, jossa ei verta säästellä ja teinejäkin niitataan kuin heinää.

Vuonna 2003 ilmestynyt ja Ronny Yun ohjaama Freddy vs. Jason on jaksanut puhuttaa Elm Srteet -sarjan ja Friday the 13th -sarjan faneja niin positiivisessa kuin negatiivisessa muodossa. Osa pitää elokuvaa kauheana kurana ja se kuulemma on karmeaa sontaa sarjoista tykänneiden silmille, mutta taas osa, aika iso osa, kehuvat elokuvaa kovasti. Kaikillahan se oma mielipide on.

Mestari Robert Englund hurmaa jälleen veitsikäsi Freddy Kruegerina. Silloin 53-vuotias Englund vetäisi roolinsa yhtä hyvin, mitä Elm Srteet -sarjankin aikana; hän on aina vedossa. Monet Jason Voorhees-fanit ovat kritisoineet Ken Kirzingeria Jasonina. Alunperin oli tarkoitus, että Kane Hodder näyttelisi tuon kaksi metrisen jätin roolia, mutta hän sai potkut ja tämä korvattiin stuntmiehellään, siis Kirzingerilla. Omasta mielestäni Jason on parhaimmillaan. Jasonin hidas kävely usvan keskeltä ja nopeat sivallukset machetella saivat kylmät väreet selkään.

Muita teinejä edusti aika surkea näyttelijäkaarti. Kelly Rowland oli aika karmea roolissaan; kyllä se on parempi että tuo neitokainen pysyy se mikrofoni kädessään. Monica Keena ja Jason Ritter olivat ihan kohtuullisia, vaikka Keenan heiluminen viattomana Lorina oli välillä aika rankkaa katsottavaa. Jason Ritter Westin Hillistä paenneena Willina on lähes uskottava, joka yritti suojella rakastaan vaaralta, joka vaani niin unissa kuin hereilläkin.

Kokonaisuudessaan Freddy vs. Jason on viihdyttävä slasher, joka yhdistää onnistuneesti kaksi legendaa. Tätä kauhurainaa en suosittele aivan perheen pienimmille, mutta ei kai siinä mitään jos on hyvät hermot ja kestää lähes jatkuvaa silpomista; omalla vastuulla! Jos on Freddy Krueger/Jason Voorhees-fani suosittelen katsomaan tämän elokuvan.

Arvosteltu: 25.10.2009