Koko Dead-trilogian paras ja nerokkain osa sekä Romeron paras ohjaus.

25.3.2005 13:52

Alkuperäinen nimi:Dawn of the Dead
Valmistusvuosi:1978

Zombien määrä on kasvanut sitten viime osan ja tällä kertaa ihmiset ovat todellisessa ahdingossa. Ihmiskunnasta on jäljellä enää todella pieni osa ja nekin todella pulassa.
Osa käyttää sekasortoista tilannetta hyväkseen ja pakenevat. Kolme miestä ja yksi nainen pakenevat helikopterilla mahdolliseman kauas zombeista. Matka sujuu aivan hvyin, mutta pian he pysähtyvät hylätyn ostoskeskuksen kohdalla joka on täynä ruokaa ja muuta tarvikkeita. He eivät jatkakaan matkaansa vaan jäävät ostariin asumaan vaikka se ja koko alue vilisee verenhimoisia zombeja.

George A. Romero ohjasi ennen tätä elokuvaa vuonna 1968 zombie-trilogiansa ensimmäisen osan Night of the living Deadin ja nyt keskitymme saagan toiseen osaan Dawn of the Deadiin.
Kyseessä on todella hieno elokuva joka yltää edeltäjäänsäkin korkeammalle ja koko trilogiasta Dawn of the Dead on ylivoimaisesti paras. Zombeista on tehty lukemattomia elokuvia, mutta ainoat parhaimmat sen genren taittaa parhainten George A. Romero joka tällä hetkelläkin valmistelee uutta zombie-elokuvaansa Land of the Deadia. Trilogian paras elokuva on parantunut huomattavasti sitten Elävien kuolleiden yön.
Romeromaisuus on lopultakin saanut trilogian parhaimmistoa esiin näkyvästi ja itse Romero ohjaa jällen kerraan hyvin ja vieläpä uransa parhaimman ohjauksen. Edellisessä osassa juonen osana toimi selvityminen ahtaassa paikassa ja Dawn of the Deadissa se toimii myöski vaikka paikka ei olekaan niin pieni kuin Elävien kuolleiden yön talon rötiskö.

Voisi sanoa, että kaikki on parantunut suuresti edellisen osan jälkeen: näyttely, kuvaus, maskeeraus jne. Maskeerauksesta puheenollen täytyy antaa plussaa Tom Savinin todella tyyllikkäille ja oikein hienoille efekteille ja muille erikoistehosteille. Savini ja Romero varmistavat yhdessä elokuvan loistavuuden. Savini vetäisee siinä sivussa myös roolinkin eräänä moottoripyöräjengiläisenä.
Hyvinhän sekin meni vaikka ei olisi uskonut. Efektit ja muut näyttävätkin nyt paljon tyyllikkäimiltä kun on väritkin lopulta saatu haltuun.

Musiikki tuotti elokuvaan melkoista hauskuutta ja hilpeyttä vaikka kyseessähän on ilmiselvä kauhuelokuva vaikka se ei onnistu mitenkään pelottamaan. Paremminkin jännittämään. Ostoskeskuksen omat taustamusiikit luovat hyvin tunnelmaa ja zombietkin näyttivät enemmänkin hupaisilta kuin kammottavilta, kun ne talssivat tämän musiikin mukana. Myös näyttelytyö on parantunut paljon, vaikka edellisen osan näyttelijöille ei kyllä paljon risuja lennellyt.
Ken Foree vetää koko porukan parhaimman roolin vaikka pahaa sanottavaa ei kyllä muistakaan keksi. Jälleen kerran zombien näyttelijätkin tekevät mainiota työtä. Kaikista karmivin zombie oli kyllä ehdottomasti se Ruma Hare Krishna -zombie joka oli todella nerokas hahmo.
Käsikirjoituskin on todella nerokas. Ihmisten välistä kamppailua zombeja vastaan on hyvää katsottavaa, mutta sekin että ihmiset ajautuvat itsekin myös napit vastakkain.

Romero on luonut yhden suurimman trilogian joka on myös allekirjoittaneen oma henkilökohtainen suosikki-trilogia. Zombiet ovat kieltämättä mielenkiintoisia hahmoja vaikka ne vaikuttavatkin paljon tylsiltä lihansyöjiltä. Vaikka elokuvassa on paljonkin splatter-leffan piirteitä ei se minun mielestäni vielä splatteri ole. Mutta splatter-elokuvaksi sillä olisi kyllä hienot asetelmat ja efektit.
Leffa on koko Dead-trilogian paras ja nerokkain osa sekä Romeron paras ohjaus. Elokuvan pituuskaan ei pääse tylsistyttämään.

Dawn of the Dead on mielenkiintoinen ja nerokas kuvaus erillaisesta maailmanlopusta jossa ihmiset ajetaan taas ahtaalle. Lopuksi voimme vain odottaa Romeron uusinta zombiepläjäystä Land of the Deadia.

nimimerkki: Mr. Sixpack

Arvosteltu: 25.03.2005