Kliseitä, sokerisuutta ja vaikka mitä. Kohderyhmänä onkin hevoshullut tytöt, jotka saavat revittyä tästä irti paljonkin.

14.4.2004 12:11

Alkuperäinen nimi:The Horse Whisperer
Valmistusvuosi:1998

Grace (Johsnsson) loukkaantuu ratsastusonnettomuudessa ja myös hänen hevosensa tulee hulluksi. Äiti (Kristin Scott Thomas) päättää viedä hevosen ja masentuneen tyttärensä salaperäiselle hevoskuiskaajalle, jonka nimi on Tom Booker (Redford). Tomin ja Gracen äidin välille kehittyy vähitellen suhde.

Jos Redford ei olisi näin taitava tarinankertoja olisi pisteitä varmaankin vain yksi. Kuvaus on erittäin kaunista ja tarina liikkuu hienosti eteenpäin. Muuten on kyse aikamoisesta sonnasta. Ylipitkä hevostarina. Hevoset eivät muutenkaan jaksa kiinnostaa pätkän vertaa. Kumminkin Redford tekee hommasta edes katsottavan tuoden ruutuun hienoja maisemia ja hyviä näyttelijöitä. Scarlett Johansson on mainio kovia kokeneena tyttönä ja ei Redford itsekään mikään ihan huono ole.

Tämä perustuu Nick Evansin kirjoittamaan kirjaan. He keille heppakirjat kolahtavat täysillä, niin heidän kannattaakin tarttua tähän pläjäykseen. Heille voi olla kyseessä elämää suurempi kokemus. Niinhän tämä varmaankin monelle on ollut, mutta minä kammoksuin tätä jo ennen näkemistäni. Redford on kumminkin oikea ukko kertomaan satuja. Ulkoinen puoli onkin näyttävä, mutta sisältö jää aika tyhjäksi.

Kliseitä, sokerisuutta ja vaikka mitä. Pisteitä tulee nyt aika vähän ja aionkin kehottaa niitä joille hevosjutut eivät lupaa mitään pysymään kaukana tästä. Kohderyhmänä onkin hevoshullut tytöt, jotka saavat revittyä tästä irti paljonkin. Redfordille, Johanssonille ja maisemille pisteet.

Arvosteltu: 14.04.2004