Kliseisempää ja ennalta-arvattavampaa elokuvaa saa etsiä.

28.2.2007 22:33

Alkuperäinen nimi:Texas Chainsaw Massacre: The Beginning
Valmistusvuosi:2006

Kylän teurastamon mennessä konkurssiin, jää sinne ainoastaan yksi (sairas) perhe asumaan muiden asukkaiden muuttaessa muualle. Hewittien perheen nuorin poika, Thomas, aka Leatherface, pimahtaa ja tappaa teurastamon työntekijän. Paikallinen sheriffi saa täten määräyksen pidättää tämän sairaan ihmisen. Mutta mitä käykään, kun perhe on aivan sekaisin ja pitävät yhtä, vaikka mitä tulisi vastaan…
Samalla tuppukylään matkustaa nelihenkinen nuorisoporukka, sekä muutama kymmenkunta moottoripyöräjengiläistä. Tästähän alkaa varsinainen sota ”hyvien”, ”pahojen” ja ”rumien” välillä, josta tuleekin sopivasti mieleen George A. Romeron klassikko Dawn of the Dead, jossa ilmeni samantyylinen ilmiö.

”Damn, I just killed the entire police department!”

Texasin moottorisahamurhat: Alkua kliseisempää ja ennalta-arvattavampaa elokuvaa saa etsiä. Lähes kaikki tapahtumat ovat ennalta-arvattavissa. Niin tyypillinen nykypäivän kauhuelokuva, että naurattaa.
Mielenkiintoa ja vaihtelua tosin lisäsi kylässä pyörivä useampihenkinen moottoripyöräjengi.

Elokuva muistuttaa kovasti 2003 vuonna tehtyä Texas Chainsaw Massacren uusintaversiota melkeinpä joka osa-alueellaan. Hyvin, hyvin samantyylisiä elokuvia kohtauksineen. Mikäli olisin katsonut molemmat pätkät samana iltana, en myöhemmin muistaisi kummasta filmistä mitkäkin tapahtumat ovat.

”He ain’t retarded, he’s misunderstood.”

Elokuvan ehdoton suosikkihahmoni on Full Metal Jacketista tuttu R. Lee Ermey, joka esittää myös 2003 vuoden versiosta tuttua sheriffi Hoytia. Sheriffi on koko perheen sairain ja julmin tyyppi, jopa koomisin. Hoyt heittää varsin hauskoja ja julmia repliikkejä, jotka tuovat hymyn kasvoille. Full Metal Jacketin nähneet, elokuvan aikana huomaa, kuinka samantapainen rooli R. Lee Ermeylla on tässäkin elokuvassa.

”You don’t like playin’ with me anymore because I’m a pussy, that’s what you said. Well my nephew Tommy ain’t no pussy, maybe you wanna play with him for a little while.”

Texasin moottorisahamurhat: Alku on yksi raaimpia näkemiäni elokuvia. Teurastuskohtaukset ovat erittäin tyylikkäitä, jotka raakuudella mässäilyn ansiosta jopa huvittavat. Varsinkin moottorisahalla leikkimistä on lisätty runsaasti aikaisempiin osiin verrattuna, jotenka elokuva on viimeinkin enemmän nimensä veroinen. Hymähdin useasti splattermaisille moottorisahamurhille.
Elokuvassa on hyvin käytetty hyväksi 03-vuoden Texasin moottorisahamurhat-elokuvan tapahtumia ja juonta. Leffa selittää kohtalaisen järkevästi kaiken 2003 vuoden version tapahtumat. Tämä siis tekee elokuvasta mielenkiintoisen ja katsomisen arvoisen.

Texasin moottorisahamurhat: Alku häviää kuitenkin niukasti 2003 vuoden uusintaversiolle, ja tietenkin alkuperäisellekin, jota olen aina pitänyt yhtenä parhaimpana kauhuelokuvana ikinä. Elokuvan naurettava kliseisyys ja tyypillinen nykykauhumaisuus suorastaan ärsytti. Kokoajan elokuvan pyöriessä saa arvuutella ”…ja nyt tapahtuu näin ja noin”, ja oikeaan osuu miltei joka kerta. Muutaman hauskan ja verisen kohtauksen lisäksi leffa on lähes kokonaan kliseillä leikkimistä.
Elokuva on silti todella katsomisen arvoinen. Varsinkin jos pitää Texas Chainsaw Massacren joko uudesta tai alkuperäisestä versiosta, se on nähtävä.

”Come on Tommy, Ain’t no different than the slaughterhouse. Meat’s meat, Bone’s bone… Get it done. ”

nimimerkki: Jammar

Arvosteltu: 28.02.2007