Kirja voittaa tämän tekeleen reilusti.

3.6.2008 19:28

Alkuperäinen nimi:Needful Things
Valmistusvuosi:1993

Taas yksi kirja luettu. Ja taas yksi elokuva katsottu. Ja tästä on sanottava, että toinen niistä on parempi, joten yhdyn sanomaan: ”Kirja voittaa tämän tekeleen reilusti.”

Siispä juoneen: Castle Rockissa (sama kaupunki monessa Kingin tuotannossa) avataan erikoinen liike nimeltään ”Tarpeellista tavaraa”, jota pitää yllä mystinen Leland Gaunt (Max von Sydow). Erikoisinta ukkelin kauppatavaroissa on, että niistä löytyy asiakkaiden hartaimmin toivomat esineet, jotka maksetaan tekemellä pikkuisia kepposia tietyille henkilöille. Lopulta kaupungin sheriffi Alan Pangborn (Ed Harris) joutuu tekemisiin outoihin kuoleman tapauksiin, ja epäilys herää…

Olen aina ollut sitä mieltä, että juoni oli hienointa, mitä Tarpeellista tavaraa -kirja pystyi tarjoamaan. Miksi sitten käsikirjoittajat ovat menneet muuttelemaan sitä monelta osin? Kyllähän tästä löytyi joitain kirjasta tuttuja kohtauksia, mutta eniten jäi harmittamaan leffan loppu ja Ace Merrillin puuttuminen, joten on kyllä sanottava, että tämän elokuvan on turha unelmoida pääsevänsä lempileffojeni joukkoon.

Ohjaus taasen oli ihan keskivertaista, joten siitä en osaa paljoakaan sanoa mitään. Sen sijaan näyttelijätöissä löytyy paljon positiivista palautetta. Max von Sydow on ylivoimainen Leland Gauntina. Myös Ed Harrisin esittämä Alan ovat Gauntin kanssa juuri semmoisia hahmoja, jollaisina minä ne kuvittelin kirjassa. Muut eivät ihan samastuta, vaikka hyvää yritystä löytyykin.

Tämä elokuva kuuluu positiivisuuksista huolimatta huonoimpiin King-käännöksiin, joten voi siis olla, etten ihan heti katso tätä uudestaan.

Arvosteltu: 03.06.2008