kiistatta yksi maailman pelottavimmista elokuvista.

18.1.2009 14:21

Alkuperäinen nimi:The Mothman Prophecies
Valmistusvuosi:2002

Mothman – Sanansaattaja on kiistatta yksi maailman pelottavimmista elokuvista. Katsojat saavat sen selville varmasti jo alkumetreistä asti.

John Glein (Richad Gere) jää yksin vaimonsa (Debra Messing) kuoltua koklarissa. Vaimo alkaa rustailla outoja merkkejä ja kuvia, jotka viittaavat heti outoihin lepakkohavantoihin. Heti kolarin jälkeen alkaa tulla vihjeitäja havaintoja oudoista punasilmäisistä lepakoista. Elokuvan edetessä huomataan myös olioiden yhteydet hämäräperäisiin katastrofeihin. Elokuva käynnistää juonen hitaasti, mutta kun asiaan päästään tahti vain nopeutuu. Hienosti kuvatut kauhukohtaukset saavat kananlihalle ja hyytävä olo valtaa huoneen.

Itse henkilökohtaisesti inhoan Richard Gereä, mutta huomasin jopa pitäväni hänestä tässä elokuvassa. Muutkin näyttelijäsuorituksetkin olivat hyviä jos ei suorastaan loistavia kuten esimerkiksi naispoliisia esittänä Laura Linney. Itse en ole ikinä kuullutkaan ohjaajasta nimeltä Mark Pellington, nytpä ainakin tiedän, että hänelläkin on yksi mestariteos takataskussaan.

Elokuvassa on paljon psygologista kauhua. Ihmettelenkin miksi tuonne ylös elokuvan genreksi on laitettu trilleri, scifi. Mothmanin karmeuksia ei varsinaisesti näytetä ja siksi tunnelma onkin hyvin hämärä, synkkä ja arvaamaton. Väkivaltaa tästä ei löydy, joka on huomattava plussa.

Katselin Mothmania pienillä odotuksilla koska olin varma ettei elokuvassa uskalleta näyttää mitään lapsille sopimatonta. K-11 on nimittäin kauhuelokuvalle aika alhainen ikäraja. Suuni loksahti auki lopputekstien virratessa ohi kun olin juuri katsellut aivan hemmetin pelottavan K-11 leffan. On tässä niin paljon kauhua ja ahdistusta, että K-15 leima olisi jo välttämätön. Jos yhdeksän vuotias lapsi katsoisin tämän aikuisenkin seurassa olisi hänen seuraavan viikon yöunet pilattu. Joten en suosittele tätä todellakaat alle 15 vuotiaille jos ei ole todellinen rautahermo.

Kokonaisuutena Mothman-sanansaattaja on uskomattoman hyvä kauhuelokuva. Kaiken kruunaa hyvät näyttelijäsuoritukset. Paljon ei löydy tinkimisen varaa. Hyvät naiset ja herrat Mothman on 2000-luvun ehdottomia kauhun kärkinimiä!

Arvosteltu: 18.01.2009