Keskivertoista Woodya, joka varmasti vetoaa ja lämmittää miehen elokuvista entuudestaan pitävien mieliä.

10.12.2004 23:35

Alkuperäinen nimi:Husbands and Wives
Valmistusvuosi:1992

Miehiä ja Vaimoja kertoo Woody Allen-tyyliin New Yorkista, kirjallisuudesta sekä ihmissuhteista ja niiden monimutkaisista koukeroista. Jälleen kerran elokuvassa pohditaan avioliittoja, avioeroja sekä ihastumisia ja uutudenviehätyksiä pitkissä ja puuduttavissa suhteissa. Toiset ovat olleet vuosia yhdessä, toiset tapaavat uusia ihmisiä, toiset menevät naimisiin ja toiset eroavat.

Elokuva on hyvin pseudodokumentaalinen luonteeltaan, kuten monet Allenin aikaisemmat elokuvat (esim. Zelig ja Annie Hall) ja kertoo asiansa monelta eri kantilta, mutta ei ole yhtä katsojaan vetoava eikä mielenkiintoinen kuten mestarillinen Manhattan. Myöskään dialogi ei ole niin hauskaa kuin on Allenin aikaisemmissa elokuvissa totuttu kuulemaan.

Loppujen lopuksi hyvin keskivertoista Woodya, joka varmasti vetoaa ja lämmittää miehen elokuvista entuudestaan pitävien mieliä, muttei muille anna kovinkaan paljoa muuta kuin ihmissuhdesoopaa filosofiselta ja poetistiselta kantilta. Jos ei ole Woody Allenin elokuvia aikaisemmin katsonut, suosittelen aloittamaan vaikkapa Manhattanista tai edellä mainitusta Annie Hallista.

nimimerkki: Population1

Arvosteltu: 10.12.2004